Spar, Xenos, Daily Paper, Roland Kahn en Zeeman beklommen tijdens RetailTrends Live het podium van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Een terugblik in vijf quotes.
‘Er is nu flitsbezorging, maar negentig jaar geleden had een Spar-eigenaar een bos met vijfhonderd sleutels eraan en die bracht de boodschappen tot in de keuken'
- Ceo John van der Ent, Spar
Lokaal ondernemerschap is bij Spar van alle tijden, zegt ceo John van der Ent. Lokaal denken, een stevige plek in een gemeenschap en korte lijnen met leveranciers staan volgens hem centraal bij de supermarktketen. “In alle Spar-winkels heeft Nederlands assortiment een grote plek. Dat willen we uitbreiden. Daarvoor moeten we het proces aan de achterkant eenvoudiger maken voor lokale leveranciers, zodat zij hun producten gemakkelijker kunnen leveren.”
Gemiddeld leggen ingrediënten dertigduizend kilometer af voordat ze een maaltijd vormen. “Door lokaal te werken kunnen we dat terugbrengen naar tienduizend kilometer.”
‘Als je het zelf niet...
Dit houdt de Nederlandse retailtop bezig
Spar, Xenos, Daily Paper, Roland Kahn en Zeeman beklommen tijdens RetailTrends Live het podium van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Een terugblik in vijf quotes.
‘Er is nu flitsbezorging, maar negentig jaar geleden had een Spar-eigenaar een bos met vijfhonderd sleutels eraan en die bracht de boodschappen tot in de keuken'
- Ceo John van der Ent, Spar
Lokaal ondernemerschap is bij Spar van alle tijden, zegt ceo John van der Ent. Lokaal denken, een stevige plek in een gemeenschap en korte lijnen met leveranciers staan volgens hem centraal bij de supermarktketen. “In alle Spar-winkels heeft Nederlands assortiment een grote plek. Dat willen we uitbreiden. Daarvoor moeten we het proces aan de achterkant eenvoudiger maken voor lokale leveranciers, zodat zij hun producten gemakkelijker kunnen leveren.”
Gemiddeld leggen ingrediënten dertigduizend kilometer af voordat ze een maaltijd vormen. “Door lokaal te werken kunnen we dat terugbrengen naar tienduizend kilometer.”
‘Als je het zelf niet kunt bedenken kun je het ook niet waarmaken’
- Ceo Linda Keijzer, Xenos
Xenos heeft weinig op met externe consultants die adviseren over innovatie. De keten kijkt daarvoor vooral naar mensen uit de eigen organisatie, vertelt ceo Linda Keijzer. “Als ik ‘code geel’ zeg weet iedereen: we gaan weer een project bedenken en dan verrassen we elkaar.”
Zo is het merk bezig met natuurpositief werken. “Binnen ons bedrijf maken de producten de grootste impact op het milieu. Maar hoe zorgen we dat consumenten niet gaan consuminderen? Want daar geloven we niet in: klanten moeten met een gerust hart leuke spulletjes kunnen kopen en dat moeten we faciliteren.”
Zo kijkt het merk kritischer naar de grondstoffen, verpakkingen en productieprocessen. Onlineshoppers krijgen sinds vorig jaar inzicht in de impact van een product, aan de hand van een onafhankelijk beoordelingssysteem. Is het product composterbaar? Is het gemaakt van recyclebare materialen? Hoe meer groene blaadjes, hoe groener het product. “Dat zorgde voor interne discussies. Laten we het ook zien als een product geen enkel groen blaadje scoort? Maar we willen daar transparant en eerlijk over zijn. Deze reis gaat in stapjes.”
‘Je bent gek als je nu niet kijkt naar TikTok’
- Rodney Lam, ceo Daily Paper
Daily Paper komt voort uit een modeblog dat tien jaar geleden is opgericht. De oprichters deelden hun gedachten over wat zij cool vonden met hun achterban en die connectie met de community is nog altijd cruciaal voor het kledingmerk, vertelt ceo Rodney Lam. ‘We zijn een communitybrand, dus we zijn afhankelijk van hoe wij kunnen engagen met de community.’
Deze community spendeert een groot deel van de tijd op social media en voor Daily Paper wordt TikTok steeds belangrijker. “Vroeger ging tien procent van ons marketingbudget naar TikTok, nu is dat zestig procent. Je bent gek als je nu niet kijkt naar TikTok.”
Lam ziet daarbij een verantwoordelijkheid voor ondernemingen die jongeren via social media willen bereiken. “Je kunt er veel geld mee verdienen, maar het aantal burn-outs onder jongeren neemt toe. Daarom moeten we eerlijker zijn in wat we communiceren en in de hoeveelheid die we communiceren.”
De behoefte van jonge generaties aan eerlijkere communicatie is volgens hem een van de succesfactoren van TikTok. “Het is een stuk natuurlijker en rauwer dan Instagram. Ik denk dat Instagram het daarom aan het verliezen is van TikTok.”
‘De overheid is een gevaar voor ons land en daar neem ik geen woord van terug.’
- Roland Kahn, oprichter CoolCat
Het wereldbeeld van CoolCat-oprichter Roland Kahn is sterk bepaald door wat zijn Joodse familie tijdens de Tweede Wereldoorlog is overkomen. “Meer dan tachtig procent van mijn familie is vermoord. De Nederlandse overheid heeft in die periode weggekeken of er zelfs aan meegewerkt. Dat maakt dat ik heel weinig vertrouwen in de overheid heb.”
De huidige Nederlandse overheid is niet langer bezig met het belang van het land, stelt Kahn. “Men gooide tijdens de coronacrisis de winkels op slot, vlak voor de drukste weken van het jaar. En dat terwijl de fysieke winkels het al zo zwaar hadden gehad tijdens de crisis en er geen enkel wetenschappelijk bewijs was voor de effectiviteit van die maatregel. De overheid is een gevaar voor ons land en daar neem ik geen woord van terug.”
‘Onze uitdaging is: blijven groeien in een krimpende markt’
- Erik-Jan Mares, ceo Zeeman
Een discounter moet blijven groeien, zegt Zeeman-ceo Erik-Jan Mares. “De kosten lopen elk jaar op dus als je wilt blijven bestaan moet je blijven groeien. Dat is een gewone retailwaarheid, maar dat geldt zeker voor ons.”
Zeeman doet dat onder meer door de doelgroep te verbreden. “Onze oorspronkelijke doelgroep moet bij ons kopen omdat die een smalle beurs heeft. We zien nu ook steeds meer mensen die bij ons willen kopen omdat ze het niet nodig vinden om veel geld aan basisproducten uit te geven.”
Zeeman wil daarnaast meer een merk worden en niet uitsluitend een winkel. “Een merk heeft de voorkeur van consumenten boven een winkel. Dan kun je ook via andere kanalen gekocht worden, zoals het onlinekanaal. Daarvoor moet alles op elkaar aansluiten: de winkels moeten er goed uit zien, producten moeten voorradig zijn, de kwaliteit moet goed zijn. Dat betekent dat Zeeman als traditionele push-organisatie zijn model moet verfijnen. We moeten veel beter weten welke producten waar zijn voor welke prijs. Dat verfijnde pushmodel is voor ons een enorme transformatie.”