Wel of niet flitsbezorgen, maatschappelijk verantwoord ondernemen of snoepen van het marktaandeel van Jumbo? Allemaal vraagstukken die Spar-ceo John van der Ent denkt op te lossen door vol in te zetten op lokaal. Terug naar waar het allemaal begon: een ‘Sparretje’ in Zoetermeer, met een belangrijke gemeenschappelijke functie en korte lijnen met leveranciers. 

 

Lokaal ondernemerschap zit al tientallen jaren, sinds de oprichting in 1932, in het DNA van Spar. Zoals lokale aanwezigheid vertrouwd is voor de supermarktketen, is ondernemerschap dat voor ceo John van der Ent. Tijdens RetailTrends Live vertelt hij aan interviewer Frénk van der Linden dat zijn jeugd zich afspeelt in Rotterdam. Door een vader die de eigenaar was van een vishandel wordt het adagium ‘de klant is altijd koning’ Van der Ent met de paplepel ingegoten. Een echte ‘niet lullen, maar poetsen’-familie, waarin hij leert dat wanneer ergens om tien uur ’s avonds een tekort is aan vis, je met een exemplaar onder je arm naar het betreffende restaurant toe rent. 

 

Op een bepaald moment stappen...