Xenos wil alles net even anders aanpakken dan de concurrentie. Zo ook de duurzaamheidsdoelstellingen. “Consuminderen, daar geloven we niet in.”


Xenos heeft weinig op met externe consultants die adviseren over innovatie. “Als je iets zelf niet kunt bedenken, kun je het ook niet waarmaken”, aldus ceo Linda Keijzer tijdens RetailTrends Live. De keten kijkt daarom vooral naar mensen uit de eigen organisatie. “Als ik ‘code geel’ zeg weet iedereen: we gaan weer een project bedenken en dan verrassen we elkaar.”


Zo is het merk bezig met natuurpositief werken. “Binnen ons bedrijf maken de producten de grootste impact op het milieu. Maar hoe zorgen we dat consumenten niet gaan consuminderen? Want daar geloven we niet in: klanten moeten met een gerust hart leuke spulletjes kunnen kopen. Niet minder slecht, maar beter en mooier. Dat is natuurpositief.”


Groene blaadjes

Zo kijkt het merk kritischer naar de grondstoffen, verpakkingen en productieprocessen. Onlineshoppers krijgen sinds vorig jaar inzicht in de impact van een product, aan de hand van een onafhankelijk beoordelingssysteem. Is het product composteerbaar? Is het gemaakt van recyclebare materialen? 


Xenos is vorig...