Met Black Friday heeft Dille & Kamille niets. De woon- en kookwinkelketen koos voor een duurzaam alternatief, Green Friday. Maar dit jaar gaat het bedrijf nog een stapje verder: het sluit op 25 november alle 42 winkels én de webshop. “We zullen her en der wel voor gek worden verklaard, maar dat is dan maar zo.”


Algemeen directeur Hans Geels weet het nog goed. Het vanuit Amerika overgewaaide koopjesfestijn Black Friday begon vijf jaar geleden voet aan de grond te krijgen in Nederland. “We zeiden: wat moeten we ermee?” Dille & Kamille, dat nooit aan uitverkoop doet, besloot online iets op poten te zetten. “We noemden het een zolderopruiming. Maar die actie sloeg als een tang op een varken.”


En waarom? Omdat Black Friday simpelweg niet bij het DNA past van het in 1974 opgerichte bedrijf, zegt Geels. Oprichter Freek Kamerling wilde zich met Dille & Kamille juist afzetten tegen massaconsumptie en de opkomende wegwerpmaatschappij. Alles moest in het teken staan van 'natuurlijke eenvoud'. Dat uit zich bijvoorbeeld in de keuze voor zoveel mogelijk natuurlijke...