Met Black Friday heeft Dille & Kamille niets. De woon- en kookwinkelketen koos voor een duurzaam alternatief, Green Friday. Maar dit jaar gaat het bedrijf nog een stapje verder: het sluit op 25 november alle 42 winkels én de webshop. “We zullen her en der wel voor gek worden verklaard, maar dat is dan maar zo.”
Algemeen directeur Hans Geels weet het nog goed. Het vanuit Amerika overgewaaide koopjesfestijn Black Friday begon vijf jaar geleden voet aan de grond te krijgen in Nederland. “We zeiden: wat moeten we ermee?” Dille & Kamille, dat nooit aan uitverkoop doet, besloot online iets op poten te zetten. “We noemden het een zolderopruiming. Maar die actie sloeg als een tang op een varken.”
En waarom? Omdat Black Friday simpelweg niet bij het DNA past van het in 1974 opgerichte bedrijf, zegt Geels. Oprichter Freek Kamerling wilde zich met Dille & Kamille juist afzetten tegen massaconsumptie en de opkomende wegwerpmaatschappij. Alles moest in het teken staan van 'natuurlijke eenvoud'. Dat uit zich bijvoorbeeld in de keuze voor zoveel mogelijk natuurlijke...
Met Black Friday heeft Dille & Kamille niets. De woon- en kookwinkelketen koos voor een duurzaam alternatief, Green Friday. Maar dit jaar gaat het bedrijf nog een stapje verder: het sluit op 25 november alle 42 winkels én de webshop. “We zullen her en der wel voor gek worden verklaard, maar dat is dan maar zo.”
Algemeen directeur Hans Geels weet het nog goed. Het vanuit Amerika overgewaaide koopjesfestijn Black Friday begon vijf jaar geleden voet aan de grond te krijgen in Nederland. “We zeiden: wat moeten we ermee?” Dille & Kamille, dat nooit aan uitverkoop doet, besloot online iets op poten te zetten. “We noemden het een zolderopruiming. Maar die actie sloeg als een tang op een varken.”
En waarom? Omdat Black Friday simpelweg niet bij het DNA past van het in 1974 opgerichte bedrijf, zegt Geels. Oprichter Freek Kamerling wilde zich met Dille & Kamille juist afzetten tegen massaconsumptie en de opkomende wegwerpmaatschappij. Alles moest in het teken staan van 'natuurlijke eenvoud'. Dat uit zich bijvoorbeeld in de keuze voor zoveel mogelijk natuurlijke materialen, zoals hout, ijzer en aardewerk, en zo min mogelijk plastic en stekkers.
Bomen planten
Een jaar later zocht Dille & Kamille contact met de stichting Trees for All. “Als we nou voor elke aankoop die mensen bij ons doen een bedrag in een pot doen en van daaruit bomen gaan planten?” Green Friday was geboren. Vorig jaar deden 366 bedrijven mee, waaronder grote retailers als Intratuin en Decathlon.
Het is nu tijd voor een krachtiger statement, vindt Geels. Ook in een tijd van hoge energieprijzen en stijgende inflatie. “Walk your talk, dit is waar we voor staan. Dus we gaan het toch doen. We zullen her en der wel voor gek worden verklaard, maar dat is dan maar zo.”
'We moeten af van het aanjagen van consumeren'
Geels hoopt dat andere retailers zijn voorbeeld volgen. “Van dat aanjagen van consumeren, met de nadruk op 'meren', moeten we af. Het gaat de verkeerde kant op.” Al begrijpt hij dat de winkels dicht doen voor veel collega's een brug te ver zal zijn. “Ik snap dat het een hele stap is. Maar ik hoop dat we navolging krijgen, net als met Green Friday. En dat anderen stoppen met het iedereen gek maken met korting.”
Dille & Kamille behaalde vorig jaar een omzet van 58 miljoen euro. Door een dag de winkels in Nederland, België en Duitsland én de webshop op slot te houden, loopt het bedrijf al snel enkele tonnen mis. “Dus het is wel een statement. Het is niet dat het financieel geen pijn doet. Aan de andere kant: als het veel bewustwording oplevert, dan is het ons het waard.”
Intern deed het bij sommigen wel de wenkbrauwen fronzen, maar Geels stuitte op veel enthousiasme. “Ik hoorde eigenlijk alleen maar: 'ik ben trots dat ik bij Dille werk'. Dat maakt me ook al heel blij.”
Aan de slag in de natuur
Medewerkers van Dille & Kamille in Nederland gaan op 25 november vrijwilligerswerk doen. Denk aan wilgen knotten en poelen graven voor salamanders. Collega's in België en Duitsland gaan ook in de natuur aan de slag. Geels: “De natuur een handje helpen, dat vonden we wel een symbolische daad op deze dag.”
Wordt dit een blijvertje? “Wat ons betreft wel. Ik denk dat wij dit blijven doen. Dat is wel de intentie. Je mag me er volgend jaar op aanspreken als we iets anders besloten hebben.”