Na de kleurige flessen komt Dopper nu met een nieuw product: een watertap. Een logische volgende stap in de missie van het bedrijf uit Haarlem, aldus ceo Virginia Yanquilevich. “We zijn geen merk, maar een geluid.”


Dopper bestaat dertien jaar en heeft al de nodige meetbare impact gemaakt. Zo is dankzij de miljoenen verkochte hervulbare flessen 75 miljoen kilo aan plastic bespaard, zijn via waterprojecten 37 duizend mensen in Nepal aan schoon drinkwater geholpen en zijn 660 duizend mensen aangesloten bij the wave. Dat is een verklaring die mensen kunnen ondertekenen waarin ze onder meer beloven geen mineraalwater in plastic flesjes meer te kopen, zoveel mogelijk kraanwater te drinken en altijd een hervulbare fles mee te nemen als ze de deur uit gaan.


Toch is Yanquilevich nog niet tevreden. “Terwijl we dit allemaal doen, zien we dat wegwerpflessen nog steeds bestaan en er miljoenen van worden verkocht. Voor ons het teken om een stap verder te gaan.” Dopper liet daarom door bureau Tabula Rasa onderzoeken wat mensen ertoe zet nog steeds waterflesjes voor eenmalig gebruik te kopen. Uitkomst: vanwege het gemak en de slechte vindbaarheid van watertaps.


De Bijenkorf

In juni zette Dopper al een eerste stap. In...