Na de kleurige flessen komt Dopper nu met een nieuw product: een watertap. Een logische volgende stap in de missie van het bedrijf uit Haarlem, aldus ceo Virginia Yanquilevich. “We zijn geen merk, maar een geluid.”
Dopper bestaat dertien jaar en heeft al de nodige meetbare impact gemaakt. Zo is dankzij de miljoenen verkochte hervulbare flessen 75 miljoen kilo aan plastic bespaard, zijn via waterprojecten 37 duizend mensen in Nepal aan schoon drinkwater geholpen en zijn 660 duizend mensen aangesloten bij the wave. Dat is een verklaring die mensen kunnen ondertekenen waarin ze onder meer beloven geen mineraalwater in plastic flesjes meer te kopen, zoveel mogelijk kraanwater te drinken en altijd een hervulbare fles mee te nemen als ze de deur uit gaan.
Toch is Yanquilevich nog niet tevreden. “Terwijl we dit allemaal doen, zien we dat wegwerpflessen nog steeds bestaan en er miljoenen van worden verkocht. Voor ons het teken om een stap verder te gaan.” Dopper liet daarom door bureau Tabula Rasa onderzoeken wat mensen ertoe zet nog steeds waterflesjes voor eenmalig gebruik te kopen. Uitkomst:...
Na de kleurige flessen komt Dopper nu met een nieuw product: een watertap. Een logische volgende stap in de missie van het bedrijf uit Haarlem, aldus ceo Virginia Yanquilevich. “We zijn geen merk, maar een geluid.”
Dopper bestaat dertien jaar en heeft al de nodige meetbare impact gemaakt. Zo is dankzij de miljoenen verkochte hervulbare flessen 75 miljoen kilo aan plastic bespaard, zijn via waterprojecten 37 duizend mensen in Nepal aan schoon drinkwater geholpen en zijn 660 duizend mensen aangesloten bij the wave. Dat is een verklaring die mensen kunnen ondertekenen waarin ze onder meer beloven geen mineraalwater in plastic flesjes meer te kopen, zoveel mogelijk kraanwater te drinken en altijd een hervulbare fles mee te nemen als ze de deur uit gaan.
Toch is Yanquilevich nog niet tevreden. “Terwijl we dit allemaal doen, zien we dat wegwerpflessen nog steeds bestaan en er miljoenen van worden verkocht. Voor ons het teken om een stap verder te gaan.” Dopper liet daarom door bureau Tabula Rasa onderzoeken wat mensen ertoe zet nog steeds waterflesjes voor eenmalig gebruik te kopen. Uitkomst: vanwege het gemak en de slechte vindbaarheid van watertaps.
De Bijenkorf
In juni zette Dopper al een eerste stap. In samenwerking met Google Maps werden ruim 2300 bestaande watertappunten in kaart gebracht. De logische volgende stap is nu een eigen watertap. De eerste worden geïnstalleerd bij een klein aantal launching partners, waaronder warenhuisketen de Bijenkorf en matrassenmerk Auping.
Waarom je een Dopper-watertap zou aanschaffen in plaats van er zelf een ophangen, zoals Albert Heijn recentelijk deed in zijn nieuwe winkelconcept? Omdat die van Dopper niet alleen functioneel is, maar gericht op gedragsverandering, legt Yanquilevich uit. “Via een druppelvormige display communiceert de tap met de gebruiker. Door 200 verschillende nudges, motivatietechnieken, stimuleert hij zo om tappunten te blijven gebruiken.”
De eigenaar van de tap kan de impact meten. “Via een dashboard is te zien hoeveel liter water al is getapt en hoeveel kilo CO2 en plastic daarmee zijn bespaard. Dat kan degene die bij de Bijenkorf over duurzaamheid gaat weer delen, intern en extern, om gedragsverandering te stimuleren.”
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Yanquilevich heeft geen aantal in haar hoofd voor het aantal Dopper-tappunten dat we straks gaan zien. Gedragsverandering is waar het haar om te doen is. “Het meenemen van je hervulbare fles als je de deur uit gaat moet de nieuwe norm worden, net zoals je je telefoon en sleutels pakt. Als dat lukt is onze missie volbracht.”
Geen concurrenten
Sinds Doppers start in 2010 zijn er veel producenten van duurzame waterflessen bij gekomen. Of die toegenomen concurrentie ook een reden is om nu het assortiment uit te breiden? “Nee”, antwoordt Yanquilevich resoluut. “De reden is impact maken.” Ze ziet Dopper meer als een geluid dan als een merk en beschouwt de andere flessenmakers niet als concurrenten. “De fles is een middel om impact te maken en niet andersom. Dat andere flessen ook bijdragen aan hetzelfde doel is alleen maar fijn.”
Dopper heeft door corona een paar lastige jaren achter de rug. De flessen waren minder relevant in een periode waarin mensen minder de deur uit gingen en er weinig evenementen waren. Inmiddels groeit de omzet weer en het merk staat er volgens de ceo goed voor. Zowel via retailers als de b2b-tak zit de groei er weer in. “Al zijn we qua resultaat nog niet waar we vóór corona stonden.”
Vanaf het tweede kwartaal volgend jaar rolt Dopper de watertap uit naar België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. Daar heeft het bedrijf nog wat storytelling te doen. “We doen onderzoek naar hoe mensen kraanwater drinken in verschillende landen”, legt de ceo uit.
“In Nederland weet iedereen wel dat het van hoge kwaliteit is, maar in sommige landen moeten we dat nog vertellen. In 95 procent van de Europese landen kun je het water uit de kraan veilig drinken.” Ook al smaakt het niet altijd even geweldig, weet Yanquilevich. “Ik kom zelf uit Argentinië, daar is het kraanwater ook niet echt lekker. Maar ik drink het toch.”
De watertap van Dopper werd woensdag officieel gelanceerd bij museum Naturalis in Leiden. V.l.n.r.: Virginia Yanquilevich (ceo Dopper), Corine van Impelen (directeur communicatie Naturalis) en Merijn Everaarts (oprichter Dopper)