Nederlandse retailers zoals Coolblue, Dille & Kamille en Pretty Orange die recent de Duitse markt betraden hebben één ding gemeen: ze opereren voorzichtig en nemen kleine stapjes. En niet zonder reden. “Duitsland is in alles anders dan Nederland.” 


Met de klimaatverandering, energiecrisis, inflatie, het personeelstekort en de naweeën van de coronacrisis heeft de Duitse retail nogal wat monsters om tegen te vechten. Is dit wel de goede tijd om als Nederlandse partij actief te zijn op de Duitse markt? 


Juist wel, zegt directeur Günter Gülker van de Duits-Nederlandse Handelskamer tijdens de Duitslanddag op 11 oktober in Amersfoort. “Crisistijden zijn kanstijden.” Tijdens diverse sessies delen Nederlandse retailers hun lessen bij het betreden van de Duitse markt.


Zo liet Coolblue zich niet terugschrikken door de coronacrisis, toen het bedrijf in juli 2020 de grens overstak, vertelt Duitsland-directeur Bart van der Vis. “Onze aanpak: klein beginnen en direct alle focus op de klanttevredenheid.” 

Tekst gaat...