De spaarzame vrije avonden met een pasgeboren kind doorbrengen op de bank, in plaats van geestdriftig op Marktplaats zoeken naar goedkopere babyproducten? Julie Munneke maakte die jonge ouders-utopie werkelijkheid met Tiny Library: een idee waar onlangs 600 duizend euro mee werd opgehaald. Volgende stap: Europees marktleider.
Hoe kwam je op het idee om een verhuurplatform voor babyproducten op te zetten?
“Ik heb drie kinderen: één van vijf, één van vier en één van twee jaar oud. De oudste twee zijn heel kort achter elkaar geboren, waardoor ik met mijn neus op de feiten werd gedrukt: gigantisch veel babyspullen gebruik je eigenlijk maar heel kort – en met een tweede kind kan je zomaar andere behoeften hebben dan bij je eerste.
Mijn man en ik hadden beiden drukke fulltimebanen. Dan kies je er op je vrije avond niet voor om enthousiast Marktplaats af te struinen naar goedkopere babyspullen. Die tijd en aandacht wil je liever aan andere dingen besteden. Toen kwam ik op het idee: hoe fijn is het als je voorzien wordt in alle...
De spaarzame vrije avonden met een pasgeboren kind doorbrengen op de bank, in plaats van geestdriftig op Marktplaats zoeken naar goedkopere babyproducten? Julie Munneke maakte die jonge ouders-utopie werkelijkheid met Tiny Library: een idee waar onlangs 600 duizend euro mee werd opgehaald. Volgende stap: Europees marktleider.
Hoe kwam je op het idee om een verhuurplatform voor babyproducten op te zetten?
“Ik heb drie kinderen: één van vijf, één van vier en één van twee jaar oud. De oudste twee zijn heel kort achter elkaar geboren, waardoor ik met mijn neus op de feiten werd gedrukt: gigantisch veel babyspullen gebruik je eigenlijk maar heel kort – en met een tweede kind kan je zomaar andere behoeften hebben dan bij je eerste.
Mijn man en ik hadden beiden drukke fulltimebanen. Dan kies je er op je vrije avond niet voor om enthousiast Marktplaats af te struinen naar goedkopere babyspullen. Die tijd en aandacht wil je liever aan andere dingen besteden. Toen kwam ik op het idee: hoe fijn is het als je voorzien wordt in alle spullen die je nodig hebt, en kunt terugsturen wanneer je wilt?
Hoe blaas je zo’n idee dan leven in?
“Ik begon me te focussen op de producten die ik zelf heb gebruikt en waar ik goede ervaringen mee had. Met full focus op de spullen die je maar heel kort – zo’n half jaar – gebruikt, zoals co-sleepers. Voor de periode waarin een kind het snelst groeit én dus het duurst is.
Toen ik eenmaal was begonnen, werd ik al gauw heel enthousiast over de kansen van circulaire businessmodellen. In plaats van iets eenmalig te verkopen, verdien je een product naar verloop van tijd terug. Dus: hoe beter de kwaliteit is van zo’n product, hoe meer je eraan verdient. Een heel ander businessmodel dus, wat producenten ook dwingt om goede producten in de markt te zetten.
En daar lag op dat moment de grootste uitdaging. Toen ik besloot om partnerships te sluiten met producenten, bleek dat dit nog niet zo eenvoudig was. Wat blijkt: deze producenten zijn wat terughoudend als het gaat om nieuwe verdienmodellen. Daarom duurde het een jaar voordat we de eerste partner binnen hadden. En de volgende duurde ook weer een jaar. Dat was dus een lange weg.”
Als een nieuw bedrijf zoveel tijd kost, kan dat ontmoedigend werken. Wanneer had je door dat je bedrijf levensvatbaar was?
“In 2021. Toen sloten we meerdere partnerships tegelijk, die de basis gingen vormen voor het bedrijf. We hadden toen Bugaboo en Babyplanet aan boord. Vooral die laatste was belangrijk: een retailer die veel producten kan leveren, kan echt een enorme boost geven.”
Als je babyspullen verhuurt, weet je één ding: je product moet kwalitatief in orde zijn. Hoe waarborg je dat?
“We werken samen met een professioneel warehouse dat gespecialiseerd is in deze producten. We hebben met elkaar een kwaliteitsnorm vastgesteld en daar wordt het gecheckt. Daar zijn we heel secuur in.
Zodra iets kapot is, hebben we dankzij dat warehouse altijd toegang tot reserveonderdelen. Anders dan dat zo’n product direct wordt weggegooid, wordt er iets vervangen en is het weer een volwaardig product. En juist dat is een groot deel van onze missie: de levensduur van deze producten verlengen.”
Je hebt vorig jaar meegedaan aan Dragon’s Den met Tiny Library, en je kreeg zelfs een deal aangeboden. Wat is er daarna gebeurd?
“Je gaat na zo’n deal een proces in waarin je inhoudelijke gesprekken voert over je bedrijf. Daar zijn we niet uitgekomen. Deze investeerder was niet de juiste fit voor ons: wij zijn zo impact gedreven, dat het totaal niet matcht wanneer de andere partij vooral kijkt naar winstoptimalisatie. Dan maak je andere keuzes. Daarnaast is het ook ingewikkeld: op basis van een heel kort gesprekje besluit je of je met elkaar in zee gaat. Normaal gesproken is dat proces omgedraaid.
Daarna heb ik een gesprek geïnitieerd met een investeerder met wie ik al eerder contact had. Dat bleek juist een partij te zijn die heel goed bij ons paste: winst en impact bestaan bij deze partij juist naast elkaar. Dus dat was een perfecte match.”
In hoeverre weet jij je met Tiny Library te onderscheiden van andere verhuurplatformen?
“Vooral op de hoeveelheid producten: ons assortiment is breder dan dat van alle partijen in Europa op dit moment. De meesten zijn gespecialiseerd in een bepaald segment, zoals co-sleepers, en bij ons vindt een consument van alles. Ook werken veel andere platformen met een lidmaatschap. Daar hebben wij heel bewust niet voor gekozen; dat is voor ons lang niet flexibel genoeg.
Dat, in combinatie met onze partnerships met leveranciers, maakt ons uniek. De meeste vergelijkbare platformen kiezen ervoor om alle producten zelf in te kopen en te verhuren. Er zijn wel meerdere partijen die werken met partnerships, maar niet op de schaal waarop wij actief zijn.”
Wat zijn jouw grootste uitdagingen?
“De mindset van de consument. Een zwangere dame met gierende hormonen wil het liefst ontzettend veel spullen kopen. En dat is niet meer dan logisch. Wel heerst er een heel sterke ‘eerstehands’ rondom babyproducten. Met heel veel emotie: ‘ik wil het beste voor mijn kindje’. Vaak zijn dat nieuwe spullen.
Die emotie wordt al decennialang geladen door babymerken. Hartstikke slim. Terwijl wij juist vertellen: deze co-sleeper gebruik je hooguit een half jaar; die kun je beter huren. Dáár zit voor ons de grootste uitdaging: storytelling.”
What’s next?
“Marktleider in Europa, absoluut. Voor komend jaar staan België en Duitsland op het programma, en vertalen we onze webshop naar het Duits en het Frans. Van daaruit is de stap naar meerdere landen niet zo groot meer.”