Een kamikazeactie. Zo noemden concurrenten het plan van Jumbo om met een groot assortiment, goede service én de laagste prijzen de aanval in te zetten op Albert Heijn. Kamikazepiloot Karel van Eerd, wiens idee zo gek nog niet bleek, overleed donderdag op 84-jarige leeftijd.


“De strijd in de branche win je in de winkels, niet in de groothandel.” Het zijn deze woorden van Karel van Eerd, opgetekend in het boek Jumbo wil altijd winnen van Rupert Parker Brady, die in de jaren tachtig de basis leggen voor het Jumbo van vandaag. Tot dat moment is het bedrijf van de familie Van Eerd uit Veghel hoofdzakelijk een groothandel. Het is Karel, de zoon van de oprichter Frits, die er stapsgewijs een retailer van maakt.


Karel van Eerd, geboren op 8 april 1938, komt in 1956 op 18-jarige leeftijd in het familiebedrijf te werken. Nog geen jaar later krijgt hij al de dagelijkse leiding, omdat vader Frits na twee hartaanvallen noodgedwongen een stap terug doet. Met enkele diploma’s van de kruideniersvakschool op zak maar geen enkele werkervaring moet hij de groothandel, die in die periode al honderden winkels in de omgeving bedient en vier miljoen gulden per jaar omzet, in goede banen leiden. 


Beginnende zoontje...