Het oer-Hollandse bedrijf Boska is de maker van de kaasschaaf met naar eigen zeggen ‘de ultieme schaafbeleving’. Onder regie van Martijn Bos is het familiebedrijf van zijn voorouders explosief gegroeid. Hoe zorgt hij dat Boska relevant blijft in 108 landen, met ‘gewoon’ een kaasschaaf als scepter? 

 

Hoe kiezen jullie je retailpartners?

"Om het simpel te maken: waar de kaas vers gesneden wordt, daar is Boska relevant. Dus het is binnen foodretail altijd highend. Bij non-food is het eigenlijk hetzelfde. We hebben twee merken: Boska en Boska exclusive. De eerste ligt bij Blokker en Albert Heijn, de tweede bij de Bijenkorf en de kaaswinkel. Als de laatste partij zegt ‘ik wil het lagere prijspunt’: be my guest. Als Albert Heijn het duurdere segment wil verkopen raden we dat af, want we weten dat het de rotatie killt. Daarbij houden we ook rekening met het koopmoment. Wat koop je op welke plek? 


We werken met retailers die een merk willen bouwen dat ook ‘gespaard’ kan worden. Dat klanten zo blij zijn met de kaasschaaf...