Elke maand duikt RetailTrends de boeken in: welke moet elke retailer gelezen hebben? En wat zijn de lievelingsboeken van succesvolle ceo's? Deze keer het favoriete boek van medeoprichter David Sipkens van Mr Marvis.
"Wat als je nou iets koopt waarbij duurzaamheid niet alleen een claim is op de doos, maar ook daadwerkelijk in het gebruik?" Zo ontstond het idee voor Kinfill, een duurzaam en ecologisch verantwoorde, hervulbare innovatie in schoonmaken.
Oprichter Marjan Haselhoff zet met Tomo de eerste circulaire warenhuisketen in fashion en lifestyle neer. “Je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen, ja. Daar ben ik inmiddels wel achter.” RetailTrends vraagt hoe de reis haar vergaat.
Al sinds jaar en dag geldt Internationale Vrouwendag als dé dag waarop retailers en merken feministische campagnes lanceren. Saillant detail: de ‘feestdag’ draait al lang niet alleen meer om het vieren van vrouwen, maar om ‘inclusiviteit, diversiteit en gelijkheid’.
Winkelleegstand tegengaan door particulieren één dag winkeluitbater te laten zijn. Of een wedstrijd waarbij een startende ondernemer een pand kan winnen. Creatieve invulling van winkelleegstand wordt steeds vaker onderzocht en uitgevoerd. Een nieuwe trend?
“Dit kantoor is een bij elkaar gegooide circulaire toestand”, opent Bert van Son het podcast-gesprek wanneer hij RetailTrends welkom heet. Vanuit zijn werkplek in De Groene Afslag in Laren praat Van Son over zijn avonturen tijdens het werken in het buitenland, en hoe hij bij zijn bedrijf Mud Jeans uitkwam.
Prijzen die in een paar uur over de kop kunnen gaan, zorgvuldig geplaatste ‘leaks’ en een resellmarkt die in 2022 goed was voor zo’n 6 miljard euro. De sneakermarkt is uniek in zijn soort. “De schoen uit een collaboration met Travis Scott kostte bij de release 160 euro. Een uur later was dat 800 euro.”
Wehkamp laat klanten binnenkort retourkosten betalen als eerste grote webwinkel in Nederland. Ceo Graham Harris noemt het aantal teruggestuurde items 'shocking'. Moet de rest van e-commerceland nu volgen, kost dit klanten en wat zijn andere oplossingen?
Het is Those Vegan Cowboys naar eigen zeggen gelukt échte kaas precies na te maken. Met het geld van de doorverkoop van De Vegetarische Slager beginnen de mensen achter de Nederlandse startup in een lab in Gent aan een nieuw avontuur. Coo Hille van der Kaa legt uit hoe dat gaat.
Elke maand duikt RetailTrends de boeken in: welke moet elke retailer gelezen hebben? En wat zijn de lievelingsboeken van succesvolle ceo's? Deze keer het favoriete boek van Amac-oprichter Ed Bindels.
Tijdens de Week van de Circulaire Economie volgende week spant het erom welk retailmerk in de prijzen valt. Vooral voor Circular Award-nominee Zeeman een spannende editie. Dat doet de vraag rijzen: hoe doen retailers het in de overgang van lineair naar circulair?
Het oer-Hollandse bedrijf Boska is de maker van de kaasschaaf met naar eigen zeggen ‘de ultieme schaafbeleving’. Onder regie van Martijn Bos is het familiebedrijf van zijn voorouders explosief gegroeid. Hoe zorgt hij dat Boska relevant blijft in 108 landen, met ‘gewoon’ een kaasschaaf als scepter?
Met een eerste Apple Premium Partner-winkel in Breda en een tweede op de planning in Den Bosch in mei lijkt Amac-oprichter en directeur Ed Bindels niet te stoppen. Toch was hij eerder buitengewoon sceptisch over dit nieuwe concept van Apple. Wat is er veranderd?
De nieuwe Amac-winkel in Breda pakt een primeur als eerste en enige Apple Premium Partner in Nederland. RetailTrends nam een kijkje. Zo ziet het nieuwe winkelconcept eruit.