RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: KvK-adviseur Gé Gijsen, over de toenemende interesse in crowdfunding door (startende) retailers. 
 

Van Fest tot Labfresh en van HEMA tot VanMoof: steeds meer retailers kloppen voor financiering aan bij particulieren via crowdfundingsplatforms. Wat zijn hier de voor- en nadelen van, en waar moeten retailers vooral voor oppassen? 

 

Waarom horen we de laatste tijd zoveel over retailers die via crowdfunding hun financiering willen rondkrijgen?  

“We zien dat heel veel ondernemers zoeken naar alternatieve financieringsvormen omdat banken terugtrekkende bewegingen maken. Sinds de coronacrisis zetten banken steeds meer in op de eigen producten, waardoor 9 van de 10 ondernemers gedwongen worden om naar alternatieven te zoeken. 
 

Ondernemers komen bij ons omdat de bank geen (volledige) lening verstrekt. Startende bedrijven hebben überhaupt kapitaal nodig om aan te kunnen kloppen bij de bank, wat vaak niet het geval is. Dan hebben ze een aantal andere opties: microfinanciering, leasen, crowdfunding of stapelfinanciering. 
 

Crowdfunding bewijst zich steeds vaker als goed...