Hoe ziet de wereld eruit over 20 jaar? Die vraag stelde innovatieplatform Springwise zich bij de samenstelling van het rapport Future 2043. 20 futuristen werpen een blik in de toekomst. We pikken er vier voor retailers relevante toekomstverkenningen uit.


1. Van winkels naar merkenspeeltuinen

De hoofdvraag die veel retailers zich zullen stellen: hoe ziet winkelen er over 20 jaar uit? De opleving van fysiek winkelen na de coronajaren heeft wel aangetoond dat alléén online shoppen vanuit de luie stoel niet de toekomst is. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de toekomstbestendigheid van winkelen in de huidige vorm. Veel binnensteden kampen met leegstand en een verschralend winkelaanbod.


“In 2043 mogen we een leger verwachten van hongerige, jonge, onafhankelijke winkels, delicatessenzaken, bars, afhaalrestaurants en pop-ups op een missie om onze lusteloze stadscentra nieuw leven in te blazen”, blikt retailfuturist Howard Saunders vooruit. En: “Lokaal gemaakte producten zullen terugkeren naar het herboren marktplein.”


Binnensteden veranderen van winkelcentra in entertainmentcentra, voorziet hij verder, die dienst zullen doen als merkenspeeltuinen. De tijd van magazijnen vol voorraad, of...