Hoe ziet de wereld eruit over 20 jaar? Die vraag stelde innovatieplatform Springwise zich bij de samenstelling van het rapport Future 2043. 20 futuristen werpen een blik in de toekomst. We pikken er vier voor retailers relevante toekomstverkenningen uit.
1. Van winkels naar merkenspeeltuinen
De hoofdvraag die veel retailers zich zullen stellen: hoe ziet winkelen er over 20 jaar uit? De opleving van fysiek winkelen na de coronajaren heeft wel aangetoond dat alléén online shoppen vanuit de luie stoel niet de toekomst is. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de toekomstbestendigheid van winkelen in de huidige vorm. Veel binnensteden kampen met leegstand en een verschralend winkelaanbod.
“In 2043 mogen we een leger verwachten van hongerige, jonge, onafhankelijke winkels, delicatessenzaken, bars, afhaalrestaurants en pop-ups op een missie om onze lusteloze stadscentra nieuw leven in te blazen”, blikt retailfuturist Howard Saunders vooruit. En: “Lokaal gemaakte producten zullen terugkeren naar het herboren marktplein.”
Binnensteden veranderen van winkelcentra...
Hoe ziet de wereld eruit over 20 jaar? Die vraag stelde innovatieplatform Springwise zich bij de samenstelling van het rapport Future 2043. 20 futuristen werpen een blik in de toekomst. We pikken er vier voor retailers relevante toekomstverkenningen uit.
1. Van winkels naar merkenspeeltuinen
De hoofdvraag die veel retailers zich zullen stellen: hoe ziet winkelen er over 20 jaar uit? De opleving van fysiek winkelen na de coronajaren heeft wel aangetoond dat alléén online shoppen vanuit de luie stoel niet de toekomst is. Tegelijkertijd zijn er zorgen over de toekomstbestendigheid van winkelen in de huidige vorm. Veel binnensteden kampen met leegstand en een verschralend winkelaanbod.
“In 2043 mogen we een leger verwachten van hongerige, jonge, onafhankelijke winkels, delicatessenzaken, bars, afhaalrestaurants en pop-ups op een missie om onze lusteloze stadscentra nieuw leven in te blazen”, blikt retailfuturist Howard Saunders vooruit. En: “Lokaal gemaakte producten zullen terugkeren naar het herboren marktplein.”
Binnensteden veranderen van winkelcentra in entertainmentcentra, voorziet hij verder, die dienst zullen doen als merkenspeeltuinen. De tijd van magazijnen vol voorraad, of zelfs uitgestalde producten in de schappen, is over 20 jaar voorbij. “Traditionele winkels worden herboren als locaties voor merken om te pronken, ons te verleiden en te vertellen waarom we hen in ons leven zouden moeten willen.”
De merkenspeeltuinen zullen ons helpen te bepalen welke producten het beste aansluiten bij onze persoonlijke waarden. Net zoals individuele voorkeuren vandaag al onze socialmediafeeds bepalen, zullen meeslepende ruimtes de merkverhalen om ons heen individueel vormgeven. “Stel je voor hoe verleidelijk het zal zijn als we centraal worden gesteld in het verhaal van een merk”, aldus Saunders. Waar marketeers zich ooit druk maakten om demografie, zal in 2043 egografie het toverwoord zijn om consumenten specifiek te targeten.
2. Niet besteld, toch bezorgd
Van een week wachten tot bezorging de volgende dag, dezelfde dag, binnen een uur of zelfs binnen 10 minuten. Thuisbezorging van online bestelde producten nam de afgelopen jaren steeds andere – vooral snellere – vormen aan. Nu zien we juist dat flitsbezorgers alweer over hun piek lijken. Ook zorgen de logistieke kosten nog voor grote hoofdbrekens als het gaat om thuisbezorgen.
Het meeste valt op dit gebied te verwachten van technologische vooruitgang, zegt Doug Stephens, oprichter van Retail Prophet. Autonome voortuigen en drones zullen merken in staat stellen de meeste van hun voorradige producten binnen uren te leveren. Maar Stephens verwacht ook dat de milieucrisis de komende 20 jaar groter wordt en dat overheden daarom beperkingen opleggen rond wat wel en niet razendsnel kan worden bezorgd. “Dus kun je straks een balpen binnen 10 minuten geleverd krijgen? Wellicht niet. Maar je wekelijkse boodschappenbestelling kan vrijwel onmiddellijk verstuurd worden.”
Futurist Elina Hiltunen beaamt dat technologie – 6G-netwerken, AI, IoT – veel zal veranderen op het gebied van bezorging. "Naarmate AI-algoritmen slimmer en sneller worden, kwantumcomputers evolueren en er meer gegevens over ons worden verzameld, kunnen we in een situatie komen waarin bedrijven onze behoeften eerder kennen dan wijzelf", voorziet zij. Die bedrijven kunnen ons dan voorzien van de juiste goederen, nog voordat we er ook maar aan gedacht hebben om een bestelling te plaatsen. “Een systeem dat je persoonlijke gezondheid volgt en seizoensgebonden ziektetrends in je omgeving bijhoudt kan een drone naar je huis sturen om je griepmedicijn af te leveren, nog voor je eerste niesbui.”
3. Robots nemen niet ál ons werk over (maar wel veel)
Jarenlang werden robots door velen gevreesd, omdat ze ‘onze banen’ zouden inpikken. De robotisering zet echter onverminderd door, zeker ook binnen de retailsector. Deze week nog stuurde Colruyt zijn eerste zelfrijdende bezorgvoertuig langs bij klanten. Magazijnen zijn steeds vaker vergaand geautomatiseerd, zoals het nieuwe van Plus, of zelfs volledig. Ook onbemande winkelconcepten duiken op steeds meer plekken op.
“Hoewel het klopt dat machines banen met repetitieve en eentonige taken gaan overnemen, zullen ook veel nieuwe banen worden gecreëerd”, blikt Manish Bahl, oprichter van Curious Insights vooruit. “Machines zijn tools, en tools moeten worden gebruikt. Door mensen. Veel typen banen zullen verdwijnen en werknemers moeten zich aanpassen. Maar hoewel het werk zal veranderen, zal het niet verdwijnen.”
Futurist Rohit Talwar gaat een stap verder. De snelheid waarmee kunstmatige intelligentie zich ontwikkelt moeten we volgens hem niet onderschatten. “Zelfs degenen die denken dat we nooit door AI kunnen worden vervangen, schrikken vaak van hoe capabel technologie wordt en hoe snel het onze domeinen van expertise opslokt. Het is goed denkbaar dat binnen 20 jaar veel organisaties 70, 80 of zelfs 90 procent van hun personeelsbestand hebben uitgehold. De overblijvende rollen zijn taken die diepe creativiteit, expertise en inzicht in regelgeving vereisen."
4. Food: plantaardig en persoonlijk
Foodproducten, supermarkten, fastfoodketens: iedereen die bezig is met de verkoop van voedsel bereidt zich voor op het eetgedrag van de toekomst. Wat eet de consument van straks? Initiatieven voor plantaardige voedingsbronnen schieten als paddenstoelen uit de grond, terwijl ook grote spelers als Albert Heijn en McDonald’s daarin hun rol pakken.
“In 2043 hebben we een reeks nieuwe eiwitten en andere voedselproducten zoals we nooit eerder hebben gezien”, voorspelt foodfuturist Tony Hunter. “Plantaardig vlees staat nu bijvoorbeeld nog in de kinderschoenen, maar de volgende fase zal zijn dat producten van zichzelf goed smaken, en niet alleen bestaande producten nabootsen.”
De grootste impact op wat we eten zal volgens Hunter komen van personalisatie. Hij verwacht dat we door wetenschappelijk onderzoek steeds beter gaan begrijpen hoe ieder persoon anders reageert op bepaalde voedingsstoffen. “Door AI en sensortechnologie te combineren, wordt realtime nutritionele en fysiologische feedback mogelijk. Nu al draagt één op de vier mensen in de VS een glucose-tracking-apparaat, maar in de toekomst zullen we ook ketonen, lactaat en alcohol in ons bloed kunnen volgen, via dunne sensoren of zelfs tatoeages.”
Verder zal moeten worden nagedacht hoe voldoende voedsel kan worden geproduceerd voor de groeiende wereldbevolking. “Om het voedselsysteem opnieuw uit te vinden zijn nieuwe technologieën nodig”, zegt Hunter. “En de grootste uitdaging zal de houding daartegenover van de consument zijn.” Hij stipt aan dat ‘genetische modificatie’ vandaag nog veelal scepsis oproept. “Maar in 2043 zal deze techniek verantwoordelijk zijn voor veel van de ingrediënten die worden gebruikt om ons brood, melk, ijs en veel andere voedingsmiddelen te maken.”