Jason Buechel is sinds september ceo van supermarktketen Whole Foods Market. Tijdens NRF Retail’s Big Show deelde hij zijn inzichten over de markt, de consument en de groeikansen van de Amerikaanse retailer. Vier highlights.


‘Als de klant altijd zou doen wat hij zegt, is het runnen van een bedrijf een stuk makkelijker’

Zodra de burger consument wordt, en zijn portemonnee dus tevoorschijn komt, kunnen voornemens en praktijk nog wel eens verschillen. Dat merkt ook Whole Foods. “Klanten voelen en zeggen soms dingen, maar kunnen daar bijvoorbeeld door de financiële situatie in hun huishouden van afwijken”, aldus Buechel. 


Toch vreest hij niet dat de huidige economische onzekerheden voor Whole Foods – dat zich in het hogere prijssegment begeeft – onoverkomelijke problemen opleveren. “Onze kernklant geeft echt om onze kwaliteitsstandaarden en het onderscheid dat we op de markt brengen. Er zijn ruim 230 verboden ingrediënten, die je niet in onze producten zult tegenkomen. We hebben standaarden op het gebied van dierenwelzijn. Klanten die daar echt aan...