Een groep dwarsdenkende ontwerpers in een kleine shop-in-shop waar Nederlanders terecht kunnen voor op maat gemaakte meubels: voor de één een utopie, voor de ander te kleingeestig. Matthijs van Ewijk behoort tot die tweede categorie: de dromen voor de Rebellenclub konden alleen worden ondergebracht in een monobrand. “Pas toen we onafhankelijk waren, konden we doen waar we echt in geloven.”

 

Het verhaal van Rebellenclub begon in 2018, als shop-in-shop onder de vleugels van woonwinkel Loods 5. En toch begon het te kriebelen voor oprichter Matthijs van Ewijk. Service, de tone of voice, prijsstelling en kanalen: hij wilde de regie in handen. “We hebben altijd gezegd dat we ons merk andersom willen bouwen, zodat de hele klantreis klopt. Van A tot Z. Dat kan alleen wanneer je de hele keten zelf in handen hebt. Dan kan je de klant beter bedienen en ben je veel wendbaarder; dat heeft de coronacrisis wel laten zien. Dit is de enige manier voor ons om te overleven. En dat bleek: we hebben volgende maand vijf locaties.”
 

De vraag hoe als woonmerk bestaansrecht te verwerven, komt anno...