RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Antoine Heideveld, directeur van Het Groene Brein, over de overgang van retailers van lineair naar circulair.

 

Het is volgende week Week van de Circulaire Economie. Een moment waarop de Circular Award wordt uitgereikt, wat vooral voor genomineerde Zeeman een spannende editie wordt. Dat doet de vraag rijzen: hoe doen retailers het in de overgang van lineair naar circulair? Is de cirkel in de retailbranche überhaupt wel helemaal te sluiten in de toekomst? 

 

Is een volledige transitie van lineair naar circulair retailen haalbaar?

"Ik geloof er zelf wél in dat dat haalbaar is. Het is daarin belangrijk om te benadrukken dat je verschillende denklijnen hebt betreft circulariteit. Zo worden meubels die afgedankt zijn, nu bijvoorbeeld vaak verbrand. Er gaat ongelofelijk veel de verbrandingsoven in. Maar als je de materialen hergebruikt sluit je die keten zo dat het allemaal een tweede leven krijgt. Soms als meubel, vaker als materiaal voor een ander...