Het rommelt al tijden bij warenhuisconcern Galeria Karstadt Kaufhof. Veel Duitse winkels worden gesloten en de Belgische Inno-keten mogelijk verkocht. Het Duitse bedrijf is verre van de eerste warenhuisketen die in de problemen komt. Hoe kunnen warenhuizen weer toekomstbestendig worden?


De Belgische warenhuisketen Inno had afgelopen oktober eindelijk weer eens goed nieuws te melden. Na enkele verliesjaren werd er weer een winst van zo’n 10 miljoen euro in de boeken geschreven. En dit boekjaar verwacht Inno een omzetstijging van 295 naar 314 miljoen euro. Over vijf jaar moet dat 350 miljoen zijn.


Het is een belangrijke opsteker voor moederconcern Galeria Karstadt Kaufhof. Want in Duitsland gaat het nog altijd niet goed. De afgelopen twee jaar werden al zo’n 40 van de 170 warenhuizen gesloten. Van de overblijvende 130 gaan er mogelijk nog eens 90 weg. Voor hulp werd tijdens de coronacrisis al bij de overheid aangeklopt en het managementteam werd ingekrompen. Nu zint het bedrijf op de verkoop van het winstgevende Inno om zichzelf weer wat lucht te verschaffen. 


Al sinds de jaren tachtig staat...