De SRV-wagen, maar dan anders – dat is de Winkel op Wielen. Oprichters Lotte van der Duin en Meike Heynens brengen de stad naar de klant nu die door de lockdown minder in de binnenstad komt.

De SRV-wagen, maar dan anders – dat is de Winkel op Wielen. Oprichters Lotte van der Duin en Meike Heynens brengen de stad naar de klant nu die door de lockdown minder in de binnenstad komt.

Een beetje kort door de bocht kun je stellen dat de Winkel op Wielen uit nood is geboren. Oprichters Lotte van der Duin en Meike Heynens waren al businesspartners voor hun bedrijf Bolt Amsterdam, dat de styling van events voor onder meer beautymerken verzorgt. Tot de coronapandemie roet in het eten gooide. “Dat zette ons aan het denken. Eerst wilden we de merken waarvoor we normaal werken naar de mensen toe brengen, maar dat mondde al snel uit in het plan meerdere labels in een bus te leggen”, vertelt Heynens. Met als doel om consumenten thuis te inspireren. Door de sluiting van de winkels tijdens de lockdown kom je gewoonweg minder in de stad. De Winkel op Wielen brengt de stad naar de klant toe.



Het verhaal
De WOW-bus (Winkel op Wielen) laat zich het best omschrijven als een mix tussen een delicatessen- en cadeauwinkel. Denk aan koeken van Van Strien, plantaardige kaas van Willicroft en cosmeticaproducten van Paula’s Choice. Op het eerste gezicht een willekeurig lijstje, maar toch is er een gemene deler: elk product vertelt een mooi of verantwoord verhaal. “Daardoor lijkt het al snel alsof we de bus vullen vanuit een biologisch of duurzaam gedachtegoed, maar dat was niet het uitgangspunt”, legt Heynens uit. “Je komt alleen sneller uit bij verantwoorde producten uit als je het verhaal erachter centraal stelt.” In totaal zijn nu zo’n 36 merken in de bus te vinden.


Uitbreiding
Heynens en Van der Duin zijn in november gestart met de Winkel op Wielen. Om de routes te bepalen hebben de compagnons onderzocht waar hun doelgroep woont. “De Winkel op Wielen richt zich met name op mensen die vanuit de randstad verhuizen naar een nieuwbouwwijk in bijvoorbeeld Muiderberg of Weesp”, vertelt Van der Duin. Die klantgroep heeft meer te besteden, kiest vaker bewust en is hongerig naar andere producten dan het standaardassortiment van de supermarkt.


Een andere harde eis voor nu: de routes moeten op veertig minuten rijafstand van Amsterdam zijn. De Winkel op Wielen startte met één bus, maar daar komt per april verandering in. Dan is ook de tweede bus klaar om de weg op te gaan. In eerste instantie stond dat moment al gepland voor 1 januari, maar door de lockdown was het voor de eigenaresses van de Winkel op Wielen niet mogelijk om hun vrachtwagenrijbewijs te halen – die wel nodig is voor de (langere) tweede bus.


De oprichtsters zijn nog op zoek naar versterking, maar dat blijkt zo makkelijk nog niet. “Of je vindt iemand die affiniteit heeft met vrachtwagen rijden, maar die heeft geen bonding met onze producten, of vice versa”, legt Van der Duin de uitdaging uit. Met een extra bus erbij kan de Winkel op Wielen tien routes extra rijden. Dat brengt het totaal op twintig routes.


Het streven is om uiteindelijk meerdere hubs verspreid over het land te hebben en door heel Nederland met een bus te rijden. “Het assortiment laten we dan wat meer op de regio aansluiten”, vertelt Van der Duin. Nu liggen er veel lokale producten uit Amsterdam in de bus, maar dat zal veranderen voor de Winkel op Wielen die bijvoorbeeld in Rotterdam rijdt. “Aan de andere kant is die kruisbestuiving leuk. Dat je in Rotterdam lokale delicatessen uit Groningen in de bus hebt liggen”, aldus Van der Duin.


'We stellen het verhaal achter de producten centraal'
 

Dat de coronacrisis de aanleiding was, wil niet zeggen dat het einde ervan het einde van de Winkel op Wielen betekent. “We gaan door zolang er behoefte aan is. Dat heeft in principe niets met corona te maken”, zegt Van der Duin, die ook toegeeft dat het een voordeel is dat mensen nu meer thuiswerken. “Je loopt dan toch gemakkelijker even de bus in.” Speciaal voor de thuiswerkers – en voor ieder ander die behoefte heeft aan een loopje of praatje – beschikt de Winkel op Wielen dan ook over een koffiezetapparaatje.



Om het hele concept te financieren trekken de dames voor een deel hun eigen portemonnee. Per bus gaat de Winkel op Wielen daarnaast een lening aan om zo te kunnen groeien. In november behaalde de startup 222 transacties in een maand tijd, dat is inmiddels al opgelopen tot ruim zeshonderd transacties in januari. “Dat doel hebben we sneller behaald dan gedacht”, vertelt Heynens.


Desalniettemin is het nog niet gelukt om winst te maken. De Winkel op Wielen heeft zichzelf verzekerd van maandelijkse inkomsten doordat de merken in de bus schapkosten betalen per centimeter per maand. “Dat is voor ons om de lasten van de bus te kunnen dekken en de promotie voor de labels te kunnen doen.” Verder heeft de startup natuurlijk een marge op de producten die het verkoopt, ‘zoals dat normaal ook werkt’.



SRV-wagen 2.0
Het concept is deels gebaseerd op de SRV-wagen die steeds meer uit het straatbeeld verdwijnt. Van der Duin en Heynens hopen echter dat de SRVwagen blijft bestaan. “Door de coronacrisis gaat het wat beter met ze”, zegt Van der Duin. De Winkel op Wielen richt zich op een jongere doelgroep en verschilt daarin naar eigen zeggen met de SRV-wagen die met name oudere klanten aanspreekt. “Je stapt bij ons de bus in omdat je behoefte hebt om wat nieuws te zien. Dat doet een SRVwagen niet, daar heb je gewoon Hak en Maggi”, verduidelijkt Heynens.

Dit is een premium artikel

Verder lezen?

Word member van RetailTrends

€28,75 Per maand

Log in of word member van RetailTrends en krijg toegang tot alle premium content.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!