Voor het eerst in vijf jaar tijd is de top drie van sterkste merken van ons land veranderd. Bol.com staat nog onbetwist op pole position. Albert Heijn – vier jaar lang de nummer twee – is nu juist de grootste daler in merkwaarde. Kruidvat en HEMA claimen in deze editie van het Retail Merkenonderzoek plaats twee en drie, blijkt uit het onderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De vraag is hoelang de Nederlandse partijen aan kop blijven. Amazon en AliExpress rukken op.


Terwijl de lockdowns veel retailers in grote problemen brengen, stijgt in coronatijd de waarde van de honderd grootste retailmerken. Opmerkelijk hierbij is dat deze waardegroei vooral te zien is bij ketens die hun omzet hoofdzakelijk met fysieke winkels realiseren. Nog opmerkelijker is dat Albert Heijn, ondanks de megaomzetgroei sinds de corona-uitbraak, het sterkst daalt in merkwaarde. De grootste supermarktketen van Nederland wordt in deze zware tijden als te zelfverzekerd, en dus als arrogant, ervaren. Het advies aan Albert Heijn is dan ook om een deel van de coronawinst te investeren in een charmeoffensief. Ook zusterbedrijf bol.com moet overigens uitkijken...