Ik lees her en der over de toekomst van retail en moet altijd even slikken – diep, diep slikken, ik kom af en toe zelfs adem tekort – als een goeroe meldt dat in de zeer nabije toekomst een merk op social en andere media met de consument de conversatie moet aangaan, van merk tot mens zeg maar. En vaste prik bij goeroes natuurlijk, altijd weer die nare waarschuwing: u kunt het ook niet doen hoor, retailer, die conversatie aangaan, maar dan moet u niet verbaasd opkijken als u over pakweg drie, vier jaar niet meer bestaat.

Ik weet niet hoe een merk tegen dit toekomstbeeld aankijkt – misschien moet hij ook wel diep slikken, je weet het niet – maar als consument zie ik het nu al helemaal niet zitten. Hoe moet ik me dat voorstellen, zo’n conversatie? Kijk ik in de nabije toekomst op een dag naar een van mijn beeldschermen en zie ik dan ineens een merk, bijvoorbeeld Jozo Keukenzout, die nu, ja net nu ik de trein moet halen, ineens een ontzettende drang heeft om met mij de conversatie aan te gaan?

Jozo Keukenzout: ‘Hé, Hans, hoe gaat het met je?’
Ik: ‘Nou, wel...