Duurzaam ondernemen staat bij veel bedrijven steeds hoger op de agenda. In het geval van Shell is elektrische mobiliteit een van de belangrijke oplossingen om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar mobiliteit in een wereld met minder co2-uitstoot. Met slimme technologie komt het ‘tankstation van de toekomst’ dichterbij en ook voor retailmerken biedt dat kansen, stelt Hilmar van den Dool, general manager retail Benelux & France.
Shell kiest voor een rol als aanjager van innovaties - is dat verrassend of toch logisch? Het laatste, zo blijkt. Voor de vierde keer op rij werd dit najaar de New Energy Challenge georganiseerd, een startupcompetitie waarvoor Shell samenwerkt met Rockstart, YES!Delft en Get in the Ring. “Dit jaar lag de focus van het initiatief op het ondersteunen van ondernemers met innovatieve duurzame energieoplossingen op het gebied van mobiliteit, energiebeheer, energieopslag, waterstof en het tankstation van de toekomst”, legt Hilmar van den Dool, general manager retail Benelux & France, uit. “We zijn ambitieus in het toepassen van nieuwe technologieën, dus we verwelkomen graag...
De tank van de toekomst
Duurzaam ondernemen staat bij veel bedrijven steeds hoger op de agenda. In het geval van Shell is elektrische mobiliteit een van de belangrijke oplossingen om tegemoet te komen aan de groeiende vraag naar mobiliteit in een wereld met minder co2-uitstoot. Met slimme technologie komt het ‘tankstation van de toekomst’ dichterbij en ook voor retailmerken biedt dat kansen, stelt Hilmar van den Dool, general manager retail Benelux & France.
Shell kiest voor een rol als aanjager van innovaties - is dat verrassend of toch logisch? Het laatste, zo blijkt. Voor de vierde keer op rij werd dit najaar de New Energy Challenge georganiseerd, een startupcompetitie waarvoor Shell samenwerkt met Rockstart, YES!Delft en Get in the Ring. “Dit jaar lag de focus van het initiatief op het ondersteunen van ondernemers met innovatieve duurzame energieoplossingen op het gebied van mobiliteit, energiebeheer, energieopslag, waterstof en het tankstation van de toekomst”, legt Hilmar van den Dool, general manager retail Benelux & France, uit. “We zijn ambitieus in het toepassen van nieuwe technologieën, dus we verwelkomen graag creativiteit en écht ondernemerschap.”
Dit heeft de potentie om bij te dragen aan het retailstation van de toekomst
Terugkijkend op het avontuur van de New Energy Challenge 2019 is Van den Dool onder de indruk van het aantal aanmeldingen maar ook de diversiteit aan ideeën die dit opleverde. “Dit jaar schreven maar liefst 105 startups en 115 scale-ups uit heel Europa en Israël zich in. Het deelnemersveld was divers in leeftijd en achtergrond. Gemeenschappelijk daarentegen was de overtuiging dat de energietransitie kan worden versneld met slimme oplossingen.”
Om impact te kunnen maken, moesten startups niet alleen ideeën leveren, maar ook het bewijs dat de oplossingenschaalbaar én commercieel haalbaar zijn. Uit meer dan tweehonderd inzendingen bereikten 27 bedrijven de shortlist van de competitie op basis van hun businesscase. Na een intensieve analyse en diepte-interviews werd dat aantal teruggebracht tot twaalf finalisten. Zij werden uitgenodigd in Nederland voor op maat gemaakte coaching en begeleiding om hun commerciële proposities vorm te geven en te verbeteren.
Van den Dool: “Het meest opvallend was scale-upwinnaar EcoG, omdat hun innovatieve techniek de potentie heeft om onderscheidend bij te dragen aan het retailstation van de toekomst.” EcoG ontwikkelde een nieuw besturingssysteem voor laadpalen dat opladers voor elektrische auto’s gebruiksvriendelijker maakt. Het besturingssysteem kan voor laadpunten worden wat Android is voor smartphones. Dat maakt het voor aanbieders van laadpalen mogelijk om hardware-onafhankelijke apps en services te introduceren, voor een betere e-mobility ervaring. “Er is een goede kans dat EcoG iets doorontwikkelt dat straks op retailstations maar ook op andere verkooppunten ervoor zorgt dat e-mobility aantrekkelijker wordt”, voorziet Van den Dool. “Met meer gebruiksvriendelijke laadpunten op veel meer locaties kan EcoG het elektrisch rijden een enorme boost bezorgen.”
SAMENWERKING
Bijdragen aan duurzaam ondernemen is volgens Van den Dool een maatschappelijke verantwoordelijkheid waarvoor Shell graag zijn nek uitsteekt en initiatieven neemt. “Reden waarom we deze Challenge organiseren is omdat we voor een grote uitdaging staan: enerzijds hebben we de komende decennia wereldwijd meer energie nodig om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen. Tegelijkertijd moeten we onze uitstoot van co2 verminderen om de risico’s van klimaatverandering tegen te gaan.”
Om aan deze uitdaging te kunnen voldoen is samenwerking nodig, stelt hij. Samenwerking tussen startups, bedrijven en overheden kan de ontwikkeling van baanbrekende technologieën immers versnellen en realiseren. “We vinden het belangrijk om te investeren in het ontwikkelen van deze innovatieve energieoplossingen en bedrijven die het energiesysteem van de toekomst zullen vormgeven. Door met dit soort innovatieve en energieke ondernemers samen te werken kunnen wij ervoor zorgen dat onze tankstations zo innovatief mogelijk zijn”, voorziet hij.
Toekomstmuziek hoeft het in ieder geval niet te zijn. “Het proces wordt versneld omdat Shell Retail met EcoG meteen een pilot start op een retailstation in Nederland. Dat is leuk en interessant, maar vooral spannend omdat we zoiets nog niet eerder hebben gedaan.” Joerg Heuer, oprichter en ceo van EcoG noemt het een grote stap voor zijn bedrijf om samen met Shell zo’n pilot te ontwikkelen. “Dit zal ons echt helpen onze business verder te brengen.”
WATERSTOF
Startupwinnaar is NanoSUN. NanoSUN bedacht een voordelig waterstoftanksysteem waarmee de kosten van het tankenvan waterstof potentieel met zestig tot tachtig procent verminderd worden. Hierdoor wordt een snellere uitbreiding van waterstoftankstations mogelijk. Als startupwinnaar ontvangt NanoSUN een bedrag van honderdduizend euro voor het testen van hun concept. Het biedt de winnaar gelegenheid om op een snelle en kosteneffectieve manier de technische en commerciële levensvatbaarheid van hun oplossing in de praktijk te toetsen.
Of de toegang van de startupwinnaar NanoSUN tot het Shell GameChangerprogramma eveneens leidt tot toepassingsmogelijkheden op korte termijn in de praktijk durft Adrie Huesman, principal partnership advisor bij Shell GameChanger, nog niet te zeggen. “Dit is lastig om te voorspellen omdat dit van veel factoren afhangt, zoals in hoeverre de technologie en markt gereed zijn. We gaan NanoSUN het komende jaar in elk geval helpen om hun oplossing te testen.” De nummer twee in de startup-categorie is Plastic Back, een bedrijf dat een proces ontwikkelt om plastic afval om te zetten in waardevolle grondstoffen. Dit bedrijf krijgt ook financiële en technische ondersteuning via het Shell GameChanger-programma.