Extra omzet tegen hoge marges is de belofte van retailmedia voor alle retailers. Tegelijkertijd is het een race met vallen en opstaan, zo leren de supermarkten die snel en al eerder instapten. De berg geld ligt er, maar die is niet eenvoudig voor het opscheppen.


Liefst 1 miljard euro wil Ahold Delhaize tegen 2025 uit retailmedia halen. Topman Frans Muller heeft het punt aan de horizon alvast gemarkeerd. Om dat doel te bereiken zullen kennis en snelheid vooral ook vanuit de Nederlandse dochter Albert Heijn moeten komen.
Dat is namelijk een echte voorloper als het gaat om retailmedia. Zodanig dat de Nederlandse AH-retailmediabaas, Maurits Priem, Europa is ingestuurd om in- en extern het evangelie verder te verkondigen. Zijn functie verraadt de strategische doelstelling: Priem is ‘vicepresident monetization’. Dat is klare taal voor het in geld omzetten van data en bereik van de supermarktketens van het concern.
AH zag al heel snel de kansen van retailmedia. Google weet alles van zoekgedrag, Meta weet alles van ‘social’, maar de data over het daadwerkelijke koopgedrag zitten bij de retail en de banken. Die laatste hebben...