Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
Hé retailers, ik heb goed nieuws! Nou ja, een beetje goed nieuws, met de aantekening eerst zien dan geloven, maar kom, in deze tijd helpen alle beetjes goed nieuws. In het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten is het begrip revenge shopping sterk in opkomst. Kort samengevat: na al die maanden niet te hebben kunnen shoppen, behalve in de supermarkten, heeft zich bij menig consument een enorme koopwoede opgehoopt. En die wil eruit. Die wil aan een inhaalrace beginnen.
Zie je het voor je? Klanten die je winkel binnenstormen – wel rekening houdend met die verdomde anderhalve meter – en blind dit kopen en dat en dat ook nog en doe dit er ook nog maar bij. Man komt winkel binnen....
Het coronavirus zet de wereld op zijn kop en zorgt voor een regelrechte crisis. Het resultaat? Serieuze en ernstige nieuwsberichten en zware gesprekken. Om het hier en daar een beetje lichter en luchtiger te maken, verschijnt elke woensdag een column van Hans Verstraaten over opmerkelijke zaken binnen de retail.
Hé retailers, ik heb goed nieuws! Nou ja, een beetje goed nieuws, met de aantekening eerst zien dan geloven, maar kom, in deze tijd helpen alle beetjes goed nieuws. In het Verenigd Koninkrijk en in de Verenigde Staten is het begrip revenge shopping sterk in opkomst. Kort samengevat: na al die maanden niet te hebben kunnen shoppen, behalve in de supermarkten, heeft zich bij menig consument een enorme koopwoede opgehoopt. En die wil eruit. Die wil aan een inhaalrace beginnen.
Zie je het voor je? Klanten die je winkel binnenstormen – wel rekening houdend met die verdomde anderhalve meter – en blind dit kopen en dat en dat ook nog en doe dit er ook nog maar bij. Man komt winkel binnen. Hij heeft erg dringend een tv nodig, hij hongert naar een tv. Hij ziet een Samsung QE98Q950R staan. Kost 10.000 euro. Hij zegt tegen de medewerker: “Doe die maar.” De medewerker loopt dolblij richting magazijn. De man roept ineens: “Doe er maar drie. Drie!”
Vrouw komt chique modezaak binnen en zegt tegen een medewerker: “Ik wil graag iets van Chanel en iets van Hermès. Droom ik al mijn hele leven van. En de laatste maanden heb ik daar verschrikkelijk van gedroomd.” De medewerker haalt wat uit de rekken. De vrouw kijkt en roept verrukt: “Die wil ik. En die. En die ook. Is er nog meer? Kom maar op met zoveel mogelijk Chanelletjes en zoveel mogelijk Hermèsjes!”
Een afgeleide hiervan is restaurant revenge. Eindelijk, eindelijk weer eens uit eten! Echtpaar komt restaurant binnen, gaat zitten en zegt op anderhalve meter afstand tegen de ober: “Begin maar met een vol bord witte truffels. En doe er maar twee flessen Dom Perignon 2008 bij. En een pondje kaviaar.”
Restaurant revenge op alle niveaus: “Doe mij maar drie patatjes oorlog. Ik eet ze hier wel op. Oh ja, doe er ook maar een kapsalon bij.” What a wonderful world this will be. Het is bij nader inzien eigenlijk geen beetje goed nieuws maar: Extreem Goed Nieuws!
PS: Het zou kunnen dat deze trend in Nederland niet van de grond komt aangezien er hier helaas Nederlanders (‘mag het ietsje minder?’) wonen. En daarbij krijgen we te maken met een gigantisch leger ww’ers en bijstandsgerechtigden. Om maar te zwijgen over een miljoen zzp’ers die onderhand geen enkele buffer meer hebben. En... Maar ik wilde jullie retailers even, heel even maar hoor, een goed gevoel geven. Sympathiek toch?