Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Onlangs verscheen een onderzoek waaruit blijkt dat een derde van de verkopen in ’s lands retail niet doorgaat vanwege onbeleefde dan wel ronduit onbeschoft gedrag van winkelmedewerkers. Een klant die zich slecht behandeld voelt keert ook nooit meer terug. Dat is een hoop omzet die voorgoed verloren gaat. Maar geen nood: met enkele eenvoudige middelen maakt u van een onbeleefde dan wel ronduit onbeschofte medewerker een ronduit voorbeeldige en o zo klantvriendelijke medewerker.
Geld speelt uiteraard een grote rol. Waarom zou je voorbeeldig en o zo klantvriendelijk zijn als je op het minimum zit? Een uurloon van minimaal 100 euro en maximaal 150 euro doet hier wonderen. Lijkt veel, maar u heeft nu een medewerker die zo fantastisch omgaat met zijn of haar klanten dat u dit terstond terug zult zien in de omzet.
Veel winkelmedewerkers willen helemaal geen winkelmedewerker zijn maar, pakweg, neurochirurg of linksbuiten van Ajax...
Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.
Onlangs verscheen een onderzoek waaruit blijkt dat een derde van de verkopen in ’s lands retail niet doorgaat vanwege onbeleefde dan wel ronduit onbeschoft gedrag van winkelmedewerkers. Een klant die zich slecht behandeld voelt keert ook nooit meer terug. Dat is een hoop omzet die voorgoed verloren gaat. Maar geen nood: met enkele eenvoudige middelen maakt u van een onbeleefde dan wel ronduit onbeschofte medewerker een ronduit voorbeeldige en o zo klantvriendelijke medewerker.
- Geld speelt uiteraard een grote rol. Waarom zou je voorbeeldig en o zo klantvriendelijk zijn als je op het minimum zit? Een uurloon van minimaal 100 euro en maximaal 150 euro doet hier wonderen. Lijkt veel, maar u heeft nu een medewerker die zo fantastisch omgaat met zijn of haar klanten dat u dit terstond terug zult zien in de omzet.
- Veel winkelmedewerkers willen helemaal geen winkelmedewerker zijn maar, pakweg, neurochirurg of linksbuiten van Ajax (hé, dat treft, juist op die plek is er bij Ajax een vacature: tenhag@ajax.com). Maak hem of haar blij met bijvoorbeeld een avondcursus neurochirurgie. Een blije medewerker = een voorbeeldige en o zo klantenvriendelijke medewerker. En daar zo’n avondcursus toch minimaal twintig jaar in beslag neemt bent u maar liefst minimaal twintig jaar voorzien van een blije medewerker.
- Maak ’t gezellig voor uw personeel. Zet een pooltable en een voetbaltafel neer. Bouw achterin een sauna. Huur Beyoncé in voor een anderhalvemeterconcert. Maak een bar met een vrolijke cocktail waiter erachter. Laat een vijftig meter-zwembad in de tuin aanleggen. Organiseer wekelijks een fijne pubquiz. Doe eens geen biertje op de vrijmibo maar een paar flessen Dom Pérignon met wat gezellige bordjes kaviaar erbij. Huur één keer per maand Yotam Ottolenghi of Sergio Herman in. Belangrijk: voer ’t wel allemaal tegelijk in anders heeft het weinig zin.
- Een reden dat er aardig wat onbeleefde dan wel ronduit onbeschofte medewerkers zijn is natuurlijk dat er ook aardig wat onbeleefde dan wel ronduit onbeschofte klanten zijn. Een medewerker knapt er echt van op als u hem of haar toestemming geeft om dit soort klanten met geweld tegemoet te treden. Een machinegeweer gaat wat ver maar een honkbalknuppel of een boksbeugel moet zeker kunnen.
Uitstekende tips, toch? Succes ermee!