Onze columnist Hans Verstraaten lijkt een neus te hebben voor opmerkelijke zaken binnen de retail. Hij is de beroerdste niet en deelt ze graag met ons. Elke woensdag om precies te zijn.

Onlangs verscheen een onderzoek waaruit blijkt dat een derde van de verkopen in ’s lands retail niet doorgaat vanwege onbeleefde dan wel ronduit onbeschoft gedrag van winkelmedewerkers. Een klant die zich slecht behandeld voelt keert ook nooit meer terug. Dat is een hoop omzet die voorgoed verloren gaat. Maar geen nood: met enkele eenvoudige middelen maakt u van een onbeleefde dan wel ronduit onbeschofte medewerker een ronduit voorbeeldige en o zo klantvriendelijke medewerker.

Geld speelt uiteraard een grote rol. Waarom zou je voorbeeldig en o zo klantvriendelijk zijn als je op het minimum zit? Een uurloon van minimaal 100 euro en maximaal 150 euro doet hier wonderen. Lijkt veel, maar u heeft nu een medewerker die zo fantastisch omgaat met zijn of haar klanten dat u dit terstond terug zult zien in de omzet. Veel winkelmedewerkers willen helemaal geen winkelmedewerker zijn maar, pakweg, neurochirurg of linksbuiten van Ajax...