Wie één nieuwe vestiging opent, kan gemiddeld rekenen op ruim een derde extra traffic. Dat leidt niet automatisch tot extra omzet, maar het kan veel goeds doen voor onder meer de brand awareness en koopbereidheid. Over het effect van stenen op online: een weinig onderzocht fenomeen, waarvan de impact echter niet te onderschatten valt.


Nog geen paar weken na de opening van Dille & Kamille in Hasselt ziet Arnout Baas het al in zijn cijfers terug. Het valt de marketing- en e-commercemanager van de retailketen op hoe sterk ook de webomzet in de Belgische stad toeneemt. Tafelkleden, dienbladen en allerhande keukengerei vinden niet alleen in de nieuwe winkel aftrek. Als indirect effect loopt in de eerste twee zomermaanden ook de onlinegroei op tot in de tientallen procenten.


In gebieden waar Dille & Kamille nog niet zo’n bekende naam is, is het effect van een extra winkel significant, zo vertelt Baas als hij er desgevraagd de cijfers op naslaat. “Je ziet het gebeuren: mensen leren ons kennen en dus neemt ook onze naamsbekendheid in een stad toe. Behalve de vestiging zelf profiteert ook de webwinkel van onze aanwezigheid.”


De retailer is hierin zeker niet alleen. Hoewel nog maar weinig retailers met een historie in...