Alibaba gooit de poorten van zijn schatkamer open. Merken krijgen toegang tot klantdata om nieuwe producten te ontwikkelen, gebaseerd op hun zoek- en koopgedrag. Het internetconglomeraat voorziet hen vervolgens van marketingadvies. Het is allemaal onderdeel van oprichter Jack Ma’s toekomstvisie op de maakindustrie waarin data, cloud computing en internet samenkomen. “Succes wordt onmogelijk voor wie deze technologieën negeert.”


Nergens ter wereld wordt zoveel omgezet als op de platformen van Alibaba. Op Singles’ Day alleen al, de drukste dag van het jaar, verhandelden de aangesloten ondernemingen voor ruim 27 miljard euro aan producten. Wat er tijdens dit kortingsfestijn op de 11e van de 11e voor ondernemers onderaan de streep overblijft, is onduidelijk. Maar de echte winst zit ‘m in de enorme hoeveelheden data die Alibaba accumuleert. “We hebben inzichten van onze zeshonderd miljoen gebruikers”, schetst Duan Ling. Ze is brandmarketingdirecteur van Tmall Innovation Center (TMIC) in Shanghai. “Die data willen we gebruiken om in te spelen op de wensen die leven onder onze consumenten”, zegt ze over haar heilige graal.
 

Cijfers Tmall...