Esther Jaspers is onlangs aan Tilburg University gepromoveerd op het onderwerp ‘winkelen voor de lol’. Ze kwam onder meer met de volgende uitdagende stelling: als je winkelt voor de lol, verhoogt dit je levensgeluk. Als je bijvoorbeeld voor de lol op een zaterdag naar Zara gaat, heb je lol als je eenmaal binnen bent bij Zara. Een andere stelling van Esther Jaspers: als je iets koopt omdat dit statusverhogend werkt, maakt dit ook gelukkiger. Ja, je koopt bijvoorbeeld een Audi A8 en je wordt gelukkiger als je buurman vervolgens zegt: ‘Wow zeg, een Audi A8!’


Lekker lollig
Ik wil zelf nu promoveren op het onderwerp: je kunt tegenwoordig op elk flutonderwerp promoveren. Misschien kon dat vroeger ook wel, maar dat ga ik niet uitzoeken. Want, hé, het moet net als winkelen wel lollig blijven, dat promoveren. Wilt u ook promoveren en vervolgens als dr. of PhD door het leven gaan? Hier wat suggesties:


Promoveer op Blokker! Stelling één: het gaat niet goed met Blokker. Stelling twee: Blokker heeft waarschijnlijk niet de juiste winkelformule. Stelling drie: daar komt...