Waarom zou je iedereen laten weten wat je hebt gegeten? Welke make-up je gebruikt? Of waar je dat nieuwe shirtje gekocht hebt? Werd eerder nog sceptisch gedaan over bloggers en vloggers die hun hele leven op internet zetten, tegenwoordig zijn ze voor steeds meer merken een onmisbaar onderdeel van de marketingmix.


Wie een mooi hotel of eiland op Instagram voorbij ziet komen maar niet precies weet waar het is, kan een screenshot maken en die uploaden in de app Look&Book. Met behulp van beeldherkenning vertelt luchtvaartmaatschappij EasyJet precies waar het is, voorzien van een link naar zijn website. Ligt de villa bijvoorbeeld op Bali, dan kun je direct je ticket boeken. Het is een goed voorbeeld van de transitie die social media hebben doorgemaakt van inspiratiebron naar verkoopkanaal, stelt medeoprichter Emilie Tabor van Influencer Marketing Agency (IMA). “Tachtig procent van de millennials boekt een vlucht op basis van wat ze op Instagram zien.”


'Keiharde conversie'
Met de opkomst van social media is een heel nieuw marketingmiddel voor retailers en merken ontstaan: influencers. “Je kunt iets op Instagram kopen, op Facebook shoppen of op YouTube doorlinken naar de webwinkel. Op alle kanalen kun je adverteren en...