Ter ere van onze voormalige hoofdredacteur en columnist Hans Verstraaten (1958-2020) herplaatsen we wekelijks een van de honderden columns die hij voor RetailTrends schreef. Vandaag: theater, belevenis en storytelling: moet dat wel zo nodig?

Als ik het woord beleveniseconomie lees – wat nogal eens gebeurt tegenwoordig, een mens struikelt er haast over – dan moet ik altijd aan Jan-Joris denken. Jan-Joris is mijn slager (nee, niet elke slager heet Jan of Kees, de mijne heet Jan-Joris en heeft een abonnement op het Concertgebouw, zo, is dat beeld ook weer rechtgezet).


‘Je moet,’ las ik onlangs, ‘van je winkel een theater maken, anders red je het echt niet meer in deze tijd’. En elders las ik: ‘Gewoon een product verkopen is iets van vroeger. Nu verkoop je een belevenis met een verhaal erbij’. En dit las ik ook nog; leest u even ademloos mee: ‘Om langdurig succesvol te zijn zul je, samen met de klant, waarde moeten creëren waarvan de klant zich niet bewust was dat hij er behoefte aan had kunnen hebben’.


Op zulke momenten denk ik: weet...