Klantgedrag dat plotseling verandert, apps die ineens vijftien keer zoveel bezoekers aan moeten kunnen. Hoe ondervang je dat technisch? Daniel Gebler, cto van Picnic, weet er alles van.


Sinds de uitbraak van het coronavirus is alles anders, ook bij Picnic. De app-only supermarkt lift uiteraard dankbaar mee op de versnelde shift naar online boodschappen doen. “Wat de marktkenners aan groei voorspelden voor de komende vijf jaar, gebeurde in minder dan één jaar”, aldus Gebler. En probeer klanten dan nog maar eens even goed te bedienen als voorheen. Productbeschikbaarheid werd bij Picnic, evenals bij fysieke supermarkten, wel een issue. “Maar niet in dezelfde mate. Vergeleken met concurrenten hebben we het heel behoorlijk gedaan.”


Een goede technologische achterkant is daar de basis van, zegt Gebler. “Als je ineens vijftien keer zoveel klanten hebt, moet je ook vijftien keer zoveel servercapaciteit hebben”, zegt de cto. Picnic maakt daarvoor gebruik van de cloudtechnologie van AWS. “Daarmee kunnen we flexibel op- en afschalen. Picnic is echt een cloud...