De digitale transformatie, vind maar eens een retailmerk dat zich daar niet mee bezighoudt. Ondanks een enthousiast begin, flinke investeringen, slimme modellen en kostbare consultancytrajecten blijven echte resultaten vaak uit. Maar liefst tachtig tot negentig procent van de organisaties die in een veranderproces zitten, worstelt met het slagen ervan, stelt Menno Lanting.  “Ik vraag me dan direct af: maar waarom valt het zo tegen? Dat vind ik veel leuker om te onderzoeken dan de succesfactoren.” 


Lanting is expert op het gebied van de impact van digitalisering op innovatie, organisaties en leiderschap. In zijn nieuwe boek Uit het digitale transformatiemoeras beschrijft hij de vijf meest voorkomende faalfactoren die een echte transformatie in de weg zitten én hoe organisaties die kunnen vermijden. Voor RetailTrends deelt hij een aantal opvallende inzichten. 


1. Focus níet op de klant
“Veel bedrijven staren zich blind op wat ze de klant bieden, terwijl het ecosysteem eromheen minstens zo belangrijk is. Welke waarde voeg je toe voor medewerkers en...