De naam doet anders vermoeden, maar Dwarfs heeft de ambitie om een hele grote speler in het Nederlandse e-commercelandschap te worden. Hoe? Met een op het oog simpel, maar in Nederland nog geheel nieuw businessmodel. Hoe zit dat precies?


Als je nog nooit van Dwarfs hebt gehoord is dat niet zo vreemd. Het bedrijf is op de drempel van 2020 en 2021 pas opgericht en moet eigenlijk nog beginnen. Toch hebben investeerders nu al 7,5 miljoen euro ingebracht, staan meerdere investeerders op het punt in te stappen en mikt Dwarfs op twintig overnames alleen al in het komende jaar. Dat klinkt misschien onrealistisch, maar niet als je weet dat het hele businessmodel juist drijft op het doen van overnames.


Dwarfs is naar eigen zeggen de eerste zogenoemde ‘e-commerce scale-up’ in Nederland. Het idee is dat zelfstandige webshops die succesvol actief zijn op platforms als bol.com en Amazon worden opgekocht zodra zij tegen de grenzen van hun groei aanlopen. Onder de vleugels van Dwarfs moeten ze vervolgens fors verder groeien en ook internationaal actief worden. De ambitie liegt er niet om: Dwarfs wil binnen vijf jaar in de top...