Jeremiah Albinus staat iets meer dan een jaar aan het roer van woonwebwinkel fonQ. Hij blikt in de RetailTrends-podcast terug op de turbulente tijd die achter hem ligt en geeft een inkijkje in de strategie die fonQ uit het slop haalde. Het gesprek in 5 quotes.


1. ‘De consument heeft maar een paar loketten in zijn hoofd en je wilt een van die loketten zijn’
Albinus treedt in 2015 toe tot de directie als chief marketing officer. FonQ zit dan in een turbulente periode met wisselingen in zowel de directie als de merkpropositie. Op het hoogtepunt telt fonQ zo’n 200 productgroepen, waaronder zonnebrillen, fitnessapparatuur en bloeddrukmeters – naast tafels, stoelen en woonaccessoires. “Het idee was: we worden een warenhuis voor mooie producten, een Wehkamp voor mooie producten. We wilden te veel zijn voor te veel verschillende mensen. De consument heeft maar een paar loketten in zijn hoofd die top-of-mind zijn rondom een categorie en je wilt een van die loketten zijn. Als iemand denkt aan eetkamerstoelen wil je dat jouw naam naar boven komt.” 


2. ‘We gaan de e-commercewedstrijd niet winnen...