Als er een prijs zou zijn voor de winkelketen met de naam die het minst aan de verbeelding overlaat, zou Kippie een goede kans maken. De markante franchiseformule van poeliersfamilie Krijgsman wint flink aan terrein en heeft sinds kort zelfs een zusje. Een gesprek met directeur/eigenaar Pieter Krijgsman over de groei, de omgang met franchise en het concurrentieveld.


Kippie vindt zijn oorsprong al in 1945 als kleinschalige organisatie met verschillende poelierswinkels, lange tijd onder de naam Krijgsman Poeliers. Pas sinds 1998 is de formule omgedoopt tot Kippie en inmiddels zijn er bijna zestig winkels in Nederland. Succesnummers zijn de kant-en-klaar maaltijden, gegrilde producten, broodjes, snacks en last but not least de Kippiepan, waarover later meer. Nog altijd zwaait de familie Krijgsman er de scepter, met inmiddels de derde generatie aan het roer.


Vooral de laatste jaren groeit de Kippie-formule hard. “Sommige jaren komen er drie winkels bij, maar er zijn ook jaren geweest met zes of zeven nieuwe vestigingen”, vertelt mede-eigenaar Pieter Krijgsman. Niet voor niets vertrok Kippie vorig jaar...