Het heeft even geduurd, maar na bijna dertien jaar in Nederland heeft Flying Tiger nu ook een webshop. Daarnaast heeft de retailer nog altijd ambitieuze groeiplannen in de winkelstraat. Een mooi moment om eens bij te praten met managing director Gideon Tienkamp.
Flying Tiger opent in oktober 2008 zijn eerste Nederlandse winkel in Arnhem. In de jaren daarna worden vestigingen toegevoegd in tal van grote en middelgrote steden. Het grootste deel van de tijd gebeurt dat onder leiding van Annemieke Degens Dil. Zij introduceert de formule in ons land, is jarenlang mede-eigenaar van de winkels en keert na een korte afwezigheid in 2018 nog eens terug als managing director.
Sinds 2019 is Degens Dil definitief uit beeld bij Flying Tiger en opgevolgd door Gideon Tienkamp, die voorheen leidinggevende functies bekleedde bij onder meer Pandora, Apple en Perry Sport. Een van de eerste dingen die hij doet na zijn aantreden is een businesscase ontwikkelen voor een e-commercekanaal. “De consument vraagt daar gewoon om”, verklaart hij.
Lage bonbedragen
Toch is het nog niet zo voor de...
Het heeft even geduurd, maar na bijna dertien jaar in Nederland heeft Flying Tiger nu ook een webshop. Daarnaast heeft de retailer nog altijd ambitieuze groeiplannen in de winkelstraat. Een mooi moment om eens bij te praten met managing director Gideon Tienkamp.
Flying Tiger opent in oktober 2008 zijn eerste Nederlandse winkel in Arnhem. In de jaren daarna worden vestigingen toegevoegd in tal van grote en middelgrote steden. Het grootste deel van de tijd gebeurt dat onder leiding van Annemieke Degens Dil. Zij introduceert de formule in ons land, is jarenlang mede-eigenaar van de winkels en keert na een korte afwezigheid in 2018 nog eens terug als managing director.
Sinds 2019 is Degens Dil definitief uit beeld bij Flying Tiger en opgevolgd door Gideon Tienkamp, die voorheen leidinggevende functies bekleedde bij onder meer Pandora, Apple en Perry Sport. Een van de eerste dingen die hij doet na zijn aantreden is een businesscase ontwikkelen voor een e-commercekanaal. “De consument vraagt daar gewoon om”, verklaart hij.
Lage bonbedragen
Toch is het nog niet zo voor de hand liggend als het misschien lijkt. Met de lage bonbedragen die Flying Tiger in de winkels ziet - gemiddeld zes euro – is nooit een winstgevend onlinekanaal te maken. Het kost Tienkamp dan ook veel inspanningen om de door hem ontwikkelde case er bij ‘Denemarken’ door te krijgen.
Het hoofdkantoor besluit eerst eens te testen in eigen land en in Zweden. “Maar toen kwam corona”, aldus de managing director. “We hebben toen click & collect opgezet en dat liep erg lekker. Daarmee konden we richting Denemarken goed aantonen dat dit hier werkt. Toen is de knoop doorgehakt om Nederland als derde land toe te voegen aan e-commerce.”
De webwinkel is sinds 1 juni live en Tienkamp ziet zijn businesscase nu werkelijkheid worden. “De bonbedragen zijn een stuk hoger dan in de winkels, rond de 35 euro.” En er zijn nog meer voordelen. “We krijgen bestellingen uit bijvoorbeeld Friesland, waar we helemaal geen winkel hebben. Dat helpt ons om voor de toekomst te bepalen waar behoefte is aan onze producten en dus aan nieuwe locaties.” Hij hoopt dat de webwinkel binnen anderhalf tot twee jaar een omvang bereikt waarbij die rendabel kan draaien. “Dat gebeurt niet van de ene op de andere dag, dat zal moeten groeien.”
Andere locatiekeuzes
Flying Tiger groeit in de eerste tien jaar in Nederland naar 23 locaties, maar inmiddels zijn er nog twintig vestigingen over. Ede, Apeldoorn en Amersfoort werden recent gesloten. Toch is de retailer allerminst aan het afbouwen, verzekert Tienkamp. “Sommige locatiekeuzes zijn gemaakt in een hele andere tijd”, legt hij uit. “Een tijd waarin je grotere locaties aanhuurde omdat je verwachting was dat daar in de toekomst een hogere omzet gedraaid zou worden.”
Maar grotere winkels brengen ook hogere kosten met zich mee, met als gevolg dat sommige zaken niet rendabel bleken. “Ik heb daarin een andere visie dan mijn voorganger”, zegt Tienkamp. “Liever ga ik voor een iets kleinere oppervlakte, zeg 180 vierkante meter, op een echte triple A-locatie in de winkelstraat. Voorheen was het pand heel belangrijk, werd echt gekeken naar een unieke locatie en dat mocht dan ook een zijstraat zijn. Daarin hanteer in een andere tactiek en dat betekent ook keuzes maken. Als een winkel niet voldoende bijdraagt nemen we er afscheid van.”
Hij erkent dat afscheid nemen van een vestiging ‘soms zuur’ is. “Je bent dan tijdelijk weg uit een goede stad als Amersfoort. Maar we zijn daar al bezig met een nieuw pand en zullen waarschijnlijk in het derde kwartaal terugkeren.” Want alles is gericht op het optimaliseren van het winkelportfolio en niet op het verkleinen daarvan. “We hebben echt nog wel sweet spots. Zo zitten we nog niet in Maastricht, terwijl Flying Tiger daar heel goed past. Denk ook aan steden als Tilburg, Zwolle en Alkmaar.”
Alle steden vanaf zo’n 110 duizend inwoners zijn potentieel interessant voor Flying Tiger. Dat zijn er ongeveer dertig en dat is dan ook het aantal winkels waar Flying Tiger, verspreid over een aantal jaren, naartoe wil. De eerste nieuwe winkels worden dit jaar al geopend, zegt Tienkamp. “Ik wil nu doorpakken, de toekomst ziet er zonnig uit. Dit is ook het ideale moment om goede deals te maken op de juiste locaties.”
Nieuwe doelgroepen
Flying Tiger focust zich van origine voornamelijk op vrouwen, die lekker kunnen rondneuzen in de wat rommelige winkels met een overdaad een ‘leuke spullen’. Maandelijks worden er zo’n driehonderd nieuwe producten gelanceerd, waardoor Tienkamp niet bang is dat de formule snel zijn verrassingselement zal kwijtraken. “We hebben veel vaste klanten die iedere maand even komen kijken wat er nu weer voor nieuws is. De designafdeling in Denemarken bedenkt zoveel nieuwe dingen. Vaak heel simpel, maar iedere keer denk je: hoe komen ze erop.”
Toch ziet de retailer wel een lichte trendbreuk wat betreft de doelgroep. Ten eerste gaat de leeftijdsgrens naar beneden. “Steeds meer jongeren weten ons te vinden voor allerlei leuke gadgets en spullen voor op hun studentenkamer”, zegt Tienkamp. “Maar ook scholieren komen hier voor gummetjes en schriftjes, die er toch net even anders uitzien dan bij een Bruna of AKO.”
Naast de verjonging bereikt Flying Tiger volgens hem steeds meer mannen. “Dat heeft ermee te maken dat we proberen wat duidelijker te zijn in de communicatie. De winkels zijn wat strakker in categorieën ingedeeld dan voorheen. Toen ik voor het eerst bij Flying Tiger kwam, zag ik door de enorme hoeveelheid producten door de bomen het bos niet meer. Daarom hebben we duidelijker gemaakt waar je wat kunt vinden en we merken dat dat werkt voor de man, zonder dat de vrouwelijke klant wegblijft.” Ook zijn volgens hem sindsdien de bonbedragen hoger. “Het is dus alleen een positieve verandering geweest.”
Tienkamp durft de toekomst na een zwaar coronajaar met vertrouwen tegemoet te zien. “We hebben gelukkig niemand actief hoeven ontslaan en zijn het team zelfs aan het uitbreiden.” Dat laatste heeft onder meer te maken met de integratie van de Flying Tiger-organisatie in Wallonië, dat samen met Nederland een Benelux-hoofdkantoor gaat vormen. “Financieel gezien was 2020 natuurlijk een supermoeilijk jaar en het begin van 2021 niet veel beter. De focus ligt volledig op het tweede halfjaar. Daarin gaan we weer knallen.”