Een museum, expositie, magazine, documentaire of boek. Heritage brands vieren hun verleden en beheersen de kunst van conserveren. Gemakkelijk is dit niet, maar nodig wel. Want wie wat bewaart, die heeft wat te vertellen. Met dat in het achterhoofd hebben ook Apple, Albert Heijn en IKEA hun historie vastgelegd.


Apple
Nog niet eerder werd de historie van het merk Apple op zo’n grote schaal vastgelegd als in The Wall in Utrecht. Daar verschijnt begin 2022 het grootste Apple Museum van Europa. De drijvende kracht achter het Apple Museum is Ed Bindels, ceo van Apple-reseller Amac. Zelf werkt Bindels al sinds 1979 met het merk en in de loop der jaren had hij al aardig wat oude objecten om zich heen verzameld. “Sommige items heb ik verkregen bij een overname die ik deed. Van lieverlee kwam er elke keer weer wat bij, ook klanten leverden zo nu en dan wat bij me in”, vertelt Bindels.


Tijdens de coronacrisis had de Amac-ceo tijd om alles wat hij tot dusver verzameld had in kaart te brengen. “Het bleek een aardige collectie te zijn, maar toch ontbrak er ook nog veel. Vanaf toen ben...