Een omnichannelstrategie is niet langer zinvol nu consumenten op steeds meer manieren interacteren met retailmerken. Probeer vooral níet overal aan mee te doen. Selecteer de belangrijkste touchpoints en overtref op die punten de klantverwachtingen. Zo pak je dat aan.

 

Betrokkenheid en ervaring, daar draait de retailomgeving steeds meer om. Fysieke winkels zijn niet langer points-of-sale, maar points-of-engagement. Ze transformeren in ruimten voor educatie, ontdekkingen en gepersonaliseerde betrokkenheid: een showroom in plaats van een salesroom. De aanjager? Het huidige tijdperk van customer empowerment. De macht ligt bij de consument, die dagelijks internet en social media gebruikt en toegang heeft tot online reviews en andere informatie. Verkoop- en communicatiekanalen zijn daardoor versnipperd tot een mozaïek van touchpoints.


E-commerce neemt een belangrijke plek in dat mozaïek in. In eerste instantie was onlineverkoop een extra verkoopkanaal naast stenen winkels. Bij die zogenoemde multichannel aanpak is elk kanaal echter een afzonderlijke silo. Dat maakt het moeilijk om klanten die tussen de verschillende...