Een apparaat dat shopt, past in het rijtje van zelfrijdende auto’s en brillen die van alles analyseren. De vraag is of het technologisch haalbaar is om een machine zo'n koopvolmacht te geven. En zo ja, zit de consument daar op te wachten?

 

Maandagochtend. Je opent de koelkast en speurt de koude producten af, op zoek naar melk. Dan schiet door je hoofd dat de kinderen zaterdagmiddag pannenkoeken stonden te bakken. Jouw glas melk, gepland voor deze morgen, zat in die eerste mislukte pannenkoek van je enthousiaste dochter. Had maar iemand even gezegd dat de melk op was. Je zucht en sluit de deur. Het wordt zwarte koffie.

Het zou ontzettend handig zijn als de koelkast had laten weten dat het pak melk er niet meer was. Dan had het apparaat een berichtje kunnen sturen naar de supermarkt, waarna de melk, inclusief de overige producten die op zijn gegaan aan de (mislukte) pannenkoeken, alweer thuis waren bezorgd. Maar is zoiets eigenlijk technologisch haalbaar?


“Dit soort verhalen gaan al 30 jaar de ronde en eens in de zoveel tijd is het weer een hype”, start retailtechexpert Menno Lanting lachend als de vraag...