Vijftig jaar retail, drie keer ceo en dat ook nog bij De Grote Drie: de Bijenkorf, V&D en HEMA. Jan Kessels, een van de grondlegger van de Drie Dwaze Dagen en het typische HEMA-design, neemt in het julinummer van RetailTrends met als thema Stores That Wow zijn bewogen carrière onder de loep en deelt zijn geleerde lessen. Een tipje van de sluier. 

1. Succesvol retailen vraagt om passie en progressie
“De belangrijkste lessen voor succes? Allereerst: wees progressief in je marketingbeleid. Blijf voortdurend je formule vernieuwen, zodat je klanten telkens ‘wow’ roepen. Elke collectie moet verrassende elementen bevatten, elke winkel moet innovatie tonen, blijf je klanten verrassen met je service. 

Omring je daarnaast met vakmensen met passie. In non-food moeten goederenmensen aan de touwtjes trekken, met oog voor goed ontworpen spullen en een goede prijskwaliteitsverhouding. 

En als het even kan moeten winkelbedrijven uit handen van financieel georiënteerde beleggers blijven, dat heb ik wel geleerd. Daarom plaats ik mijn vraagtekens bij dat miljard superdividend dat Action uitkeert aan beleggers. Dat is de dood in de pot. Rendement is een resultaat, niet een vertrekpunt.”

2. HEMA...