Een beetje oplettende retailer kan het niet zijn ontgaan: Pride-maand. Juni staat ieder jaar internationaal gezien in het teken van de Pride en veel retailers spelen daar op hun eigen manier op in. Maar gaat deze extra aandacht van retailers wel gepaard met de juiste intenties? Of is het enige doel extra omzet behalen?
 

Van roze mayonaise tot een regenboogvlag op een schoen of een T-shirt in de kleuren van de transvlag, veel retailers geven een eigen twist aan hun Pride-collectie. De Pride-maand besteedt aandacht aan de positie, emancipatie en acceptatie van mensen uit de queer-gemeenschap. De zogenoemde slechte intenties en geld verdienen over de rug van de queer-gemeenschap wordt ook wel ‘pinkwashing’ genoemd. Volgens Remco Boxelaar, oprichter van Corporate Queer, betekent deze term het gebruiken of misbruiken van het momentum waarbij de queer-gemeenschap stilstaat: de rechten en vrijheid die deze gemeenschap heeft verworven en wat er nog allemaal moet gebeuren. 
 

Met Corporate Queer helpt Boxelaar bedrijven om meer LHBTI-inclusief te zijn, zowel aan de buiten- als de binnenkant en bevraagt die de heteronorm (Boxelaar gebruikt de voornaamwoorden die/diens). “Ik probeer mensen ervan bewust te maken dat we met heel...