Een wow-effect neerzetten in een winkel, hoe doe je dat eigenlijk? Wat woonwinkel Rivièra Maison betreft zijn de ingrediënten klantcontact, goed getraind personeel en ervoor zorgen dat elke nieuwe winkel een overtreffende trap is van de vorige. “Als je veel wow inbouwt, maar niet investeert in personeel, dan is het wow-gevoel in no-time weg”, zegt Nico Tijsen, creative director bij de retailer op het RetailTrends-evenement Stores That Wow. 


Tijsen startte zijn carrière in Londen. Hij werkte daar voor een bloemenzaak waar de boeketten dagelijks ter plekke voor de klant gemaakt werden. De bossen bloemen werden gebonden met raffia en er ging geen cellofaan omheen, maar een handgemaakte strik. “Er werd een heel verhaal omheen gebouwd. Een soort beleving”, aldus Tijsen. 


In 1989 begon Tijsen bij Rivièra Maison, wat toen nog bestond uit twee bloemenzaken in Amsterdam. “Er was toen nog geen budget om ‘wow’ te maken in de winkel. Ik zorgde er als bedrijfsleider voor dat de winkels er top uitzagen en de klant telkens in een droomwereld binnenstapte.”...