Als driekwart van de merken zou verdwijnen slaapt de consument er niet minder om. Dat blijkt uit het Meaningful Brandonderzoek van Havas. Het onderzoeksbureau spreekt van een ‘historisch dieptepunt’. De belangrijkste conclusies op een rij. 


Havas hield dit onderzoek onder 400 duizend consumenten en tweeduizend merken, verspreid over dertig markten. 


‘De consument is in staat van crisis’
Het Meaningful Brandsonderzoek kijkt wereldwijd naar de manier waarop merken een tastbare verbetering toevoegen in het dagelijks leven van de consument. De nadruk ligt daarbij op welzijn. In 2021 is de belangrijkste conclusie dat de consument een staat van crisis ervaart die versterkt wordt door het onvermogen van merken om hierop te anticiperen. 


Volgens de consument is er een noodsituatie in zowel economie (77 procent), gezondheid (78 procent), politiek (72 procent) en klimaat (72 procent). Dit gevoel staat volgens Havas los van de coronapandemie, is structureel en aanwezig is in alle sectoren. 


‘Minder dan de helft...