Vijftig jaar retail, drie keer ceo en dat ook nog bij De Grote Drie: de Bijenkorf, V&D en HEMA. Jan Kessels, medegrondlegger van de Drie Dwaze Dagen en het typische HEMA-design, neemt het warenhuislandschap van Nederland onder de loep. 


Jan Kessels krijgt als zoon van een kleermaker het belang van ontwerp en kwaliteit met de paplepel ingegoten. In het voorjaar van 1968 gaat hij aan de slag als assistent-inkoper bij de Bijenkorf. Een droombaan voor de jonge Brabander. “Ik was dolgelukkig. Zo’n grote winkel, midden in Amsterdam, met zulke mooie spullen! Beter werd het niet.” 


Strategische Heroriëntatie 
“In de jaren ’70 kreeg het traditionele warenhuis enorme concurrentie van de opkomende speciaalzaken. Ook de Bijenkorf had er last van. De Bijenkorf was de grande dame van de Nederlandse detailhandel, maar het concept was sleets geworden. Er was een soort arrogantie en gemakzucht ontstaan, men stelde te weinig eisen aan zichzelf en aan elkaar.


Net op tijd werd de Strategische Heroriëntatie opgezet. We gingen sturen op harde...