Albert Heijn, Action, HEMA, Bever, Havaianas en Kruidvat. Allemaal beklommen ze tijdens de tweede editie van RetailTrends Live in het DeLaMar Theater het podium. Een terugblik in acht quotes van deze topretailers.
‘Tussen nu en kerst openen we nog 145 winkels’
- Sander van der Laan, ceo Action
Action groeit gestaag door. De discounter uit het Noord-Hollandse Zwaagdijk opent tussen nu en kerst nog 145 winkels in Europa, vertelt ceo Sander van der Laan. In Nederland telt de keten inmiddels bijna vierhonderd winkels. Het maximum in Nederland is wel in zicht, zegt Van der Laan. “We zullen daar op ongeveer 450 locaties uit komen.”
‘Veel mensen denken dat er bij een discounter geen arbeidsvreugde heerst’
- Sander van der Laan, ceo Action
Action vecht tegen het vooroordeel dat leeft onder mensen die de discountketen niet goed kennen. “Veel mensen denken dat er bij een discounter geen arbeidsvreugde is”, zegt ceo Sander van der Laan. “Ze hebben het idee dat er geen leuke...
Albert Heijn, Action, HEMA, Bever, Havaianas en Kruidvat. Allemaal beklommen ze tijdens de tweede editie van RetailTrends Live in het DeLaMar Theater het podium. Een terugblik in acht quotes van deze topretailers.
‘Tussen nu en kerst openen we nog 145 winkels’
- Sander van der Laan, ceo Action
Action groeit gestaag door. De discounter uit het Noord-Hollandse Zwaagdijk opent tussen nu en kerst nog 145 winkels in Europa, vertelt ceo Sander van der Laan. In Nederland telt de keten inmiddels bijna vierhonderd winkels. Het maximum in Nederland is wel in zicht, zegt Van der Laan. “We zullen daar op ongeveer 450 locaties uit komen.”
‘Veel mensen denken dat er bij een discounter geen arbeidsvreugde heerst’
- Sander van der Laan, ceo Action
Action vecht tegen het vooroordeel dat leeft onder mensen die de discountketen niet goed kennen. “Veel mensen denken dat er bij een discounter geen arbeidsvreugde is”, zegt ceo Sander van der Laan. “Ze hebben het idee dat er geen leuke werkcultuur is, maar dat is er bij ons wel. Action is een discounter en daar zijn we juist trots op.”
‘Het gaat me aan het hart dat de onzekerheid in Nederland toeneemt’
- Marit van Egmond, ceo Albert Heijn
De impact van corona is enorm, weet ceo Marit van Egmond van Albert Heijn. “Het raakt de patronen en onderliggende stromen in de samenleving, daar maak ik me zorgen over”, vertelt ze. Ze ziet bijvoorbeeld dat er steeds meer mensen gebruik moeten maken van het Rode Kruis of de Voedselbank. “Voor mij was het Rode Kruis een organisatie die mensen helpt in het buitenland, maar nu raakt het ons eigen land. En normaalgesproken vertrouwen we op de overheid, maar veel mensen hebben het gevoel dat ze er alleen voor staan.”
‘Ik mis de geur van nostalgie’
- Saskia Egas Reparaz, ceo HEMA
Er is werk aan de winkel bij HEMA. Letterlijk, zegt ceo Saskia Egas Reparaz. Ze is het eens met interviewer Frénk van der Linden: je ruikt er niets meer. “Ik mis de geur van nostalgie, de geur van de rookworst, de geur van saucijzenbroodjes. Maar niet alleen de geur, ook de beleving. Nee, er moet een hoop gebeuren bij HEMA.”
‘Waarom iets nieuws kopen als je ook kunt repareren?’
- Albert Scholte, ceo Bever
Op het gebied van duurzaamheid probeert Bever stappen te zetten door klanten te helpen met de reparatie van hun artikelen. Denk aan het oplappen van iemands wandelschoenen of lievelingstent. “Want waarom zou je iets nieuws kopen als je het ook kan repareren”, aldus Albert Scholte, ceo van Bever. In totaal heeft het bedrijf vorig jaar meer dan tienduizend reparaties uitgevoerd. “Het kan nog meer, maar we zijn hierin nog groeiende.”
‘Wij zijn begonnen bij de bottom en opgeklommen tot de top’
- Merel Werners, cmo Havaianas
Wat begon als een merk voor de armen in Brazilië, groeide vanaf eind jaren negentig uit tot een luxemerk in Europa. “Wij zijn een van de weinige merken die bij de bottom is begonnen en vervolgens is opgeklommen tot de top”, aldus Merel Werners, cmo bij het slippermerk. Ondanks de internationale groei blijft het merk volgens haar in thuisland Brazilië onveranderd populair. "Wij verkopen in Brazilië ieder jaar 200 miljoen paar Havaianas. Brazilië telt 200 miljoen inwoners. Dat is dus één paar per inwoner, ieder jaar.”
‘Tijdens Covid hebben we de unieke positie van Trekpleister herontdekt’
- Ed van de Weerd, ceo A.S. Watson Benelux
Kruidvat en Trekpleister vallen allebei onder A.S. Watson, maar de eerste is met ruim duizend winkels beduidend groter dan de tweede, met ‘slechts’ tweehonderd filialen. Waarom niet samenvoegen? Volgens topman Ed van de Weerd is dat toch geen goed idee. “Zeker tijdens Covid hebben we ontdekt dat Trekpleister echt een eigen plek heeft.” Consumenten die het schreeuwerige van Kruidvat niet zo waarderen maar wél de voordelige producten, voelen zich er goed thuis. “We hebben de unieke positie van Trekpleister herontdekt. Nu is het onze taak om de formule weer sterker te profileren.”
‘Onze ROI op online is significant hoger dan bij pure online players’
- Ed van de Weerd, ceo A.S. Watson Benelux
Eerlijk is eerlijk, Kruidvat was vrij laat met e-commerce. Maar nu de drogisterijketen er eenmaal mee bezig is, betaalt het zich volgens de topman uit. En dan met name via de weg van ROPO: research online, purchase offline. Van een door Van der Weerd niet nader gespecificeerd product is de online conversieratio slechts 0,41 procent tegenover 11,1 procent in de winkel. Maar wanneer een klant ditzelfde artikel eerst online opzocht en daarna naar de winkel kwam, is de conversieratio met 11,51 procent het hoogst. “Onze return on investment op online investeringen is significant hoger dan bij pure online players.”