Ahold Delhaize wil halverwege 2022 dochterbedrijf bol.com naar de beurs brengen. Waarom vindt het supermarktconcern dat nu een logische stap en hoe zal het uitpakken voor de webwinkel? RetailTrends sprak erover met beursanalist Jos Versteeg van private bank InsingerGilissen.


Hoe logisch is het dat Ahold Delhaize de beursgang uitgerekend nu aankondigt?
“De stap is logisch. Ahold Delhaize wil laten zien dat het meer is dan een supermarktconcern. Zie het als een optische keuze. Bol.com is een low-techbedrijf en als ze dat losmaken van Ahold Delhaize met een beursgang kunnen ze duidelijk onderstrepen welke waarde daarin zit. Het mogelijke gevolg is dat het moederbedrijf dan ook een aparte financiering voor bol.com kan krijgen, al verwacht ik daar niet al te veel van.


Indien bol.com een hoge beurswaardering krijgt, dan is het tegelijkertijd heel handig om daar een emissie (het uitgeven van aandelen, red.) te doen. Uiteindelijk wil Ahold Delhaize zelf tachtig procent van de aandelen in handen houden. Hooguit vijftien tot twintig procent zal naar de markt gaan.”


...