Ahold Delhaize wil halverwege 2022 dochterbedrijf bol.com naar de beurs brengen. Waarom vindt het supermarktconcern dat nu een logische stap en hoe zal het uitpakken voor de webwinkel? RetailTrends sprak erover met beursanalist Jos Versteeg van private bank InsingerGilissen.
Hoe logisch is het dat Ahold Delhaize de beursgang uitgerekend nu aankondigt?
“De stap is logisch. Ahold Delhaize wil laten zien dat het meer is dan een supermarktconcern. Zie het als een optische keuze. Bol.com is een low-techbedrijf en als ze dat losmaken van Ahold Delhaize met een beursgang kunnen ze duidelijk onderstrepen welke waarde daarin zit. Het mogelijke gevolg is dat het moederbedrijf dan ook een aparte financiering voor bol.com kan krijgen, al verwacht ik daar niet al te veel van.
Indien bol.com een hoge beurswaardering krijgt, dan is het tegelijkertijd heel handig om daar een emissie (het uitgeven van aandelen, red.) te doen. Uiteindelijk wil Ahold Delhaize zelf tachtig procent van de aandelen in handen houden. Hooguit vijftien tot twintig procent zal naar de markt gaan.”
...
Ahold Delhaize wil halverwege 2022 dochterbedrijf bol.com naar de beurs brengen. Waarom vindt het supermarktconcern dat nu een logische stap en hoe zal het uitpakken voor de webwinkel? RetailTrends sprak erover met beursanalist Jos Versteeg van private bank InsingerGilissen.
Hoe logisch is het dat Ahold Delhaize de beursgang uitgerekend nu aankondigt?
“De stap is logisch. Ahold Delhaize wil laten zien dat het meer is dan een supermarktconcern. Zie het als een optische keuze. Bol.com is een low-techbedrijf en als ze dat losmaken van Ahold Delhaize met een beursgang kunnen ze duidelijk onderstrepen welke waarde daarin zit. Het mogelijke gevolg is dat het moederbedrijf dan ook een aparte financiering voor bol.com kan krijgen, al verwacht ik daar niet al te veel van.
Indien bol.com een hoge beurswaardering krijgt, dan is het tegelijkertijd heel handig om daar een emissie (het uitgeven van aandelen, red.) te doen. Uiteindelijk wil Ahold Delhaize zelf tachtig procent van de aandelen in handen houden. Hooguit vijftien tot twintig procent zal naar de markt gaan.”
Dus Ahold Delhaize wil niet van bol.com af.
“Nee, absoluut niet. Wat ze eigenlijk willen is bol.com veel meer integreren met de supermarkten, zodat ze food en non-food gaan bezorgen. In die logistiek moet nog fors geïnvesteerd worden.”
Waarom is het slim om de beursgang nu al aan te kondigen?
“In 2022 gaat het pas echt gebeuren. Dan moet pas blijken wat de waardering van bol.com is, wat Ahold Delhaize ervoor kan krijgen en wat de belangstelling is. Natuurlijk is dat vooraf al onderzocht, maar de komende tijd zal het concern deze bevindingen ook testen. Als er een goede prijs voor de aandelen wordt gegeven, zullen ze daarmee akkoord gaan.
Naast de beursgang kondigde Ahold Delhaize ook zijn plannen aan voor de komende jaren. Denk aan het opzetten van het grootste supplychain-netwerk van de oostkust van de Verenigde Staten en een omzetgroei van tien miljard euro in 2025. Dus ze kunnen het geld goed gebruiken. Bol.com is vijf miljard euro waard. Als je daar twintig procent van verkoopt, levert dat een miljard euro op.”
Hoe schat u de kansen van bol.com in?
“Er zal zeker belangstelling voor zijn. Gelijktijdig is er ook angst voor concurrentie van Amazon, dat ook beursgenoteerd is. Dat zal ook meespelen.”
Heeft bol.com meer kans van slagen dan Coolblue? De webwinkel kondigde een beursgang aan, maar blies deze twee weken later weer af.
“Het was erg onprofessioneel van Coolblue om de beursgang op het laatste moment af te zeggen. Dat gebeurt maar zelden. Waarschijnlijk heeft de webwinkel niet de prijs ervoor gekregen die ze wilden hebben en zaten ze te hoog. Daarnaast was Coolblue bezig met uitbreiding in Duitsland. Beleggers betalen niet de hoofdprijs als het niet duidelijk is hoe dat loopt.
Als je het professioneel aanpakt dan weet je met een redelijke marge wat de opbrengst van een beursgang gaat zijn. Het kan elk moment veranderen, dat heet de beurs. Ik verwacht niet dat Ahold Delhaize hetzelfde zal meemaken. Dat is al een beursgenoteerd bedrijf en kent de klappen van de zweep.”
Coolblue-ceo Pieter Zwart zei destijds over de afgeblazen beursgang: “De huidige onzekerheid op de financiële markten schrikt potentiële investeerders af. Met name als het gaat om nieuwe beursgangen in e-commerce.” Hoe kijkt u naar deze uitspraak?
“Het is een kulargument. Je kan van tevoren verwachtingen scheppen en zien wat je kunt krijgen voor je aandelen. Ook weet je wat de voor- en nadelen van een beursgang zijn. Eenmaal op de beurs kan het tegenvallen, dat is pech. Maar het is onprofessioneel om dan op het laatste moment af te haken en dan het beurssentiment de schuld te geven.”
Wat maakt een e-commercebedrijf wel of niet geschikt voor beursgang?
“Je hebt winstgevendheid nodig, of op zijn minst zicht daarop. Dat zie je nu bij Ahold Delhaize. Met bol.com verwachten ze een ebitda van 150 tot 170 miljoen euro te halen. En in 2025 willen ze helemaal winstgevend zijn. Dat is een vereiste om naar de beurs te gaan. Het moet een going concern zijn.”