Doppio Espresso, Chocolate Company en Barista Cafe gaan samen verder. Het nieuwe moederbedrijf Caféco wil een consolidatieslag in gang zetten in de sterk versnipperde koffiemarkt. Mede-eigenaar Peter van Eijl legt uit waarom dat belangrijk is en hoeveel groeipotentieel hij ziet.
‘Doppio Espresso koopt twee andere koffieketens’, kopt het FD dinsdagochtend. Maar zo zit het niet helemaal, vertelt Doppio-oprichter Peter van Eijl. “We hebben Caféco als nieuw bedrijf opgericht en dat heeft alle drie de formules gekocht. De eigenaren van Barista stappen uit, die van Chocolate Company en ik blijven. Feitelijk zou je dus kunnen zeggen dat Doppio en Chocolate Company fuseren en samen Barista hebben gekocht.”
Toegegeven: Van Eijl is de grootste aandeelhouder van de nieuwe groep. “Maar dat is meer toevalligheid dan wijsheid. Ik ben bij Doppio de afgelopen jaren sterk geconcentreerd met mijn aandelen, heb veel mensen uitgekocht. Chocolate Company heeft nu eenmaal...
Doppio Espresso, Chocolate Company en Barista Cafe gaan samen verder. Het nieuwe moederbedrijf Caféco wil een consolidatieslag in gang zetten in de sterk versnipperde koffiemarkt. Mede-eigenaar Peter van Eijl legt uit waarom dat belangrijk is en hoeveel groeipotentieel hij ziet.
‘Doppio Espresso koopt twee andere koffieketens’, kopt het FD dinsdagochtend. Maar zo zit het niet helemaal, vertelt Doppio-oprichter Peter van Eijl. “We hebben Caféco als nieuw bedrijf opgericht en dat heeft alle drie de formules gekocht. De eigenaren van Barista stappen uit, die van Chocolate Company en ik blijven. Feitelijk zou je dus kunnen zeggen dat Doppio en Chocolate Company fuseren en samen Barista hebben gekocht.”
Toegegeven: Van Eijl is de grootste aandeelhouder van de nieuwe groep. “Maar dat is meer toevalligheid dan wijsheid. Ik ben bij Doppio de afgelopen jaren sterk geconcentreerd met mijn aandelen, heb veel mensen uitgekocht. Chocolate Company heeft nu eenmaal wat meer aandeelhouders.”
Een indrukwekkend meerderheidsbelang is het bovendien niet. Van Eijl heeft, zoals hij het omschrijft, een ‘ieniemini beetje meer’ dan vijftig procent van de aandelen in handen, de Chocolate Company-eigenaren een fractie minder.
Meer investeren
Voor de consument maakt het allemaal niet heel veel uit, benadrukt Van Eijl. De drie formules blijven bestaan en houden hun eigen gezicht. De stap is vooral gezet om meer schaal te creëren en zo aan de achterkant efficiënter te kunnen werken. En ook om meer te kunnen investeren.
“De koffiemerken zijn aan de voorkant ieder uniek, maar doen aan de achterkant veel op dezelfde manier. Denk aan zaken als automatisering. En of je daarin nou investeert voor twee, twintig of tweehonderd vestigingen, dat scheelt niet eens zo veel. Hoe beter je als franchisegever wilt zijn, des te meer moet je investeren.”
Doppio kon lange tijd autonoom groeien en zo zelfstandig zijn schaal vergroten. Maar door de sterke versnippering in de koffiemarkt kreeg Van Eijl steeds sterker het gevoel dat daar ook iets mee moet gebeuren. Al die kleine en middelgrote ketens, die in hun eentje maar beperkte budgetten hebben, dat moest efficiënter kunnen. Zijn ideeën kunnen op gemengde reacties rekenen. “Voor sommige partijen is een samenvoeging onbespreekbaar, anderen geloven er wel in.”
Naar 200 vestigingen
Zo is uiteindelijk deze krachtenbundeling tussen Doppio, Chocolate Company en Barista tot stand gekomen. Samen zijn ze goed voor bijna zeventig vestigingen. Daar blijft het wat Van Eijl betreft zeker niet bij. “Als we naar tweehonderd vestigingen kunnen doorgroeien hebben we echt iets moois staan.” Deels zal die groei uit nieuwe overnames komen, maar ook voor nieuwe locaties van de bestaande formules ziet hij nog ruimte.
Voor verdere overnames zoekt Caféco naar ketens die qua normen en waarden vergelijkbaar zijn. “Het DNA van de merken moet overeenkomen. Zo hebben we geen prijsvechters in de groep, dat zit niet in mentaliteit.” Aan welke namen we kunnen denken? Lachend: “Als ik dat zeg, heeft dat misschien invloed op de prijs.”
Van Anne&Max tot Bagels & Beans?
Dan leggen we hem zelf maar wat opties voor. Anne&Max is met 21 vestigingen van vergelijkbare omvang als de huidige Caféco-formules. Bovendien wil de keten van Wobbe van Zoelen ook groeien: onlangs vertelde hij aan RetailTrends naar vijftig filialen toe te willen. “Dat soort zaken zouden kunnen”, erkent Van Eijl.
En wat te denken van de grotere jongens? Bagels & Beans is met tachtig zaken de grootste speler in de markt. “Ik weet niet of die misschien te groot is om door te slikken”, zegt Van Eijl. “Het is echt heel lastig te zeggen, je zult gaandeweg met verschillende partijen moeten aftasten wie ervoor open staat en wat haalbaar is. Bij ons is de deur in ieder geval niet gesloten, hoe groot je ook bent.”
Niet fixen wat niet stuk is
In de consolidatie is het wat Van Eijl betreft niet de bedoeling dat merken verloren gaan. Ook bij de deal met Chocolate Company en Barista is volgens de Doppio-oprichter niet overwogen een formule te laten vallen, bijvoorbeeld om de bekendheid van de grootste nog verder uit te buiten. “Ik werk al ruim tien jaar met franchisenemers en zij kiezen vaak echt bewust voor een merk waaraan ze verknocht zijn. Het is een lastige opgave om daaraan te gaan tornen. Bovendien: wat voegt het toe? Waarom zou je proberen iets te fixen wat niet stuk is?”
Hij ziet er meer heil in om de formules juist uit elkaar te trekken en nog meer een eigen gezicht te geven. “Doppio kunnen we nog wat luxer positioneren en Barista duidelijker neerzetten voor een breder publiek. En het ene concept past misschien iets beter in dorpskernen, het andere is wat stadser. Dat is de kracht van een merkenhuis en zo kunnen we de markt beter bedienen.”
Peter van Eijl (links) en Chocolate Company-eigenaar Alexander de Ronde Bresser
Meer kruisbestuiving tussen de merken gaan we mogelijk wel zien. Zo is Doppio van oudsher wat sterker in thee en stelt die expertise en bijbehorend assortiment graag ter beschikking aan zijn zusterketens. Al te veel zullen de formules overigens niet van elkaar overnemen. “De merken moeten niet verwateren.”
Ook op het gebied van locaties ziet Van Eijl kansen. “Als we nu een mooie locatie tegenkomen, kunnen we steeds kijken welk merk daar het beste bij aansluit. En als we een hele grote unit huren, kan het zelfs zo zijn dat we hem opsplitsen en er twee merken neerzetten. Bestaande ondernemers die een tweede vestiging willen openen krijgen ook de ruimte om een andere formule te kiezen dan die ze al hadden.”
Eén oog op Duitsland
Van Eijl sluit niet uit dat op sommige plekken Doppio in Chocolate Company of Barista zal veranderen en vice versa. “Dat zal altijd de keuze van de ondernemer zijn, ik ga niks opleggen.” Advies geven, al dan niet dringend, zou wel kunnen. “Als we zien dat ergens een Doppio zit die minder presteert terwijl er in de wijde omgeving geen chocolade-aanbieder te vinden is, is het wellicht interessant de switch naar Chocolate Company te maken. Maar daar moet wel echt voldoende grond voor zijn, want zoiets vergt veel investeringen van de ondernemer.”
Naast de groeiplannen in eigen land kijkt Van Eijl ‘met één oog’ naar Duitsland. Het is wat hem betreft de enige realistische optie voor buitenlandse expansie. “Het Verenigd Koninkrijk is verzadigd en België heeft wetgeving die het nogal complex maakt voor kleinschalige horeca.” Toch is ook Duitsland geen kwestie van copy/paste. “De koffiecultuur is echt anders, je zult met een lokale speler moeten samenwerken die de markt goed begrijpt. Ik durf niet zomaar morgen met mijn merken Duitsland in te gaan.”