Horecaketen SLA wil samen met franchisers het aantal vestigingen uitbreiden. Corona mag dan wat roet in het eten hebben gegooid, de oprichters zijn vastberaden met deze stap heel Nederland aan de salades te krijgen.
SLA is opgericht in 2013 door Nina Pierson en haar man Jop van de Graaf. De keten heeft inmiddels twaalf vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem. Aan de dertiende vestiging wordt momenteel gewerkt. Deze komt in Amsterdam-West en moet begin volgend jaar opengaan. Dat is dan ook voorlopig even de laatste keten die SLA op eigen kracht gaat openen. "Wij gaan de komende jaren restaurants openen met franchisepartners maar sluiten het openen van eigen vestigingen niet uit", aldus Van de Graaf.
Focus
Eigenlijk had de saladeformule gehoopt in de zomer van 2017 de dertien vestigingen al aan te tikken. Het loopt echter anders. “We hebben in die tijd twee keer misgegrepen. We hadden een derde winkel in Utrecht geopend, maar na een korte tijd besloten we dat drie toch te veel was voor Utrecht. Ook zaten we met ons concept in...
Horecaketen SLA wil samen met franchisers het aantal vestigingen uitbreiden. Corona mag dan wat roet in het eten hebben gegooid, de oprichters zijn vastberaden met deze stap heel Nederland aan de salades te krijgen.
SLA is opgericht in 2013 door Nina Pierson en haar man Jop van de Graaf. De keten heeft inmiddels twaalf vestigingen in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Haarlem. Aan de dertiende vestiging wordt momenteel gewerkt. Deze komt in Amsterdam-West en moet begin volgend jaar opengaan. Dat is dan ook voorlopig even de laatste keten die SLA op eigen kracht gaat openen. "Wij gaan de komende jaren restaurants openen met franchisepartners maar sluiten het openen van eigen vestigingen niet uit", aldus Van de Graaf.
Focus
Eigenlijk had de saladeformule gehoopt in de zomer van 2017 de dertien vestigingen al aan te tikken. Het loopt echter anders. “We hebben in die tijd twee keer misgegrepen. We hadden een derde winkel in Utrecht geopend, maar na een korte tijd besloten we dat drie toch te veel was voor Utrecht. Ook zaten we met ons concept in een foodhal in Den Haag, daar kwam alleen te weinig publiek op af.”
SLA besluit de focus op iets anders te leggen. “We hebben de afgelopen jaren gebruikt om de achterkant verder te professionaliseren, zodat we klaar zijn voor de volgende groeifase. We hebben ons bijvoorbeeld gericht op een centrale productiekeuken. Voorheen bereidden we al ons eten in de winkels, maar nu doen we dat op een plek die losstaat van de filialen. Het is een groot pand met grote ovens en koelcellen. Het is het hart van het bedrijf.”
Oprichters Jop van de Graaf en Nina Pierson
Toekomstbestendig
Waar de focus ook op komt te liggen is de coronacrisis. “We zijn in het begin vijf weken noodgedwongen helemaal dicht geweest. We hebben ons personeel toen wel doorbetaald. Dat was een hele zware periode”, laat Van de Graaf weten. Begin mei vorig jaar neemt de keten het besluit een van de winkels weer te openen. “Doordat we de omzet weer zagen stijgen, hebben we een hele operatie opgezet om alle winkels weer open te gooien.”
“We kregen weer vertrouwen in de toekomst”, vervolgt Van de Graaf zijn verhaal. “Klanten gingen heel snel over van in de winkel eten naar afhalen of bestellen. Ons model was daar al op voorbereid, dus er kwamen ook maanden waarin het omzetniveau gelijk was aan dat van 2019 voor sommige winkels.” Wel zaten er locaties tussen die het minder goed deden. “De winkel op de Zuidas in Amsterdam bijvoorbeeld. Iedereen werkte natuurlijk thuis, dus daar kwamen heel weinig klanten.”
Uiteindelijk zegt Van de Graaf dat SLA heeft geleerd toekomstbestendig te zijn. “De trend naar bewuster eten is doorgezet en aan de achterkant zijn we ook klaar voor deze nieuwe vorm. Dus het maakt niet meer uit of je afhaalt, bestelt of bij ons binnen komt eten. Het kan allemaal. Dus als we een volgende keer weer dichtmoeten gaan we gewoon over op afhaal en bezorging.”
Omzet
Ondanks dat het vorig jaar wel weer aantrekt met afhalen en bestellen is het niet genoeg om 2019 te overtreffen, vertelt de oprichter. “We zijn in 2020 heel veel dicht geweest, dus het is geen representatief jaar. Ondanks de maanden dat we vorig jaar goed hebben gescoord, zaten we in 2020 nog steeds onder het niveau van 2019 waarin we volledig operationeel waren.”
De oprichter wil niets loslaten over de omzet die SLA in 2020 heeft gedraaid. “Voor 2021 verwachten we rond de vijf miljoen euro uit te komen. Als we geen corona hadden gehad, was dit ruim zes miljoen geweest.” In 2019 was de omzet van de keten 5,5 miljoen euro.
Ondanks de steunmaatregelen en het aantrekken van sommige winkels lukt het de keten niet om 2020 winstgevend af te sluiten. “Dat jaar hebben we break-even gedraaid. In 2021 zijn we wel winstgevend.”
Een filiaal in Rotterdam
De volgende stap
Nadat de saladeformule zichzelf achter de schermen heeft geprofessionaliseerd en naar eigen inziens de coronacrisis sterker is doorgekomen, is het tijd voor de volgende stap. In oktober kondigt SLA namelijk aan te willen uitbreiden met franchisers. “We mikken op drie tot vijf winkels per jaar en willen over drie jaar in totaal op 25 winkels uitkomen.”
De keuze om met franchisers verder te gaan is volgens de oprichter simpel te verklaren. “Franchising is een sterk businessmodel dat de kracht van schaal combineert met lokaal ondernemerschap. Wij kunnen best een winkel openen - bijvoorbeeld in Nijmegen, maar geloven in de kracht van lokaal ondernemerschap. We zijn er dus van overtuigd dat een lokale ondernemer ons concept nog beter en succesvoller kan exploiteren in steden waar wij minder bekend zijn.”
Voor nieuwe locaties kijkt SLA naar steden met meer dan honderdduizend inwoners. “Je moet dan denken aan Nijmegen, Arnhem, Groningen, Breda en Alkmaar.” De eerste gesprekken die lopen al, maar met wie en waar precies laat de oprichter niks over los. “Er zitten al gauw enkele maanden tussen het eerste gesprek met een franchisenemer en het daadwerkelijk openen van een zaak, maar er is in ieder geval genoeg animo.”
Toekomstplannen
Heel veel andere concrete plannen liggen er bij de saladeformule even niet in het verschiet. “We gaan ons vooralsnog focussen op het uitbreiden met franchisenemers.” Uiteindelijk hoopt de saladeketen met deze nieuwe stap flink te kunnen groeien in zowel binnen- als buitenland. “Ik denk dat we over vijf jaar 35 winkels in Nederland hebben en dan echt de stap hebben gezet in België en misschien zelfs Duitsland.”