De Nederlandse website van Amazon lijkt niet erg in trek bij Nederlandse aanbieders. Slechts twee procent van de verkooppartners is afkomstig uit eigen land. Dat blijkt uit onderzoek van Data Department. Vier vragen over Amazon.nl aan platformdeskundige Martijn Arets. “Kijk hoe je het platform voor je kunt laten werken.”
 

Waarom zijn er zo weinig Nederlandse aanbieders op Amazon.nl?
“Er is heel veel concurrentie, vooral de Chinezen zijn heel actief. Zij zijn met bijna zestig procent de grootste aanbieder op dit platform. Daarnaast zie je dat Amazon zich als platform onderscheidt op het gebied van bulkproducten. Daardoor kunnen aanbieders, waaronder Amazon zelf, lage prijzen en snelle levering bieden. De vraag is dan ook of de investering voor een nieuwe verkoper uit kan. Ik denk dat het alleen interessant is voor iemand die groots en internationaal inzet. En dan moet je echt denken in grote aantallen, omdat je concurreert met andere grote aanbieders.”
 

Te veel concurrentie en het risico is dus te groot voor Nederlandse aanbieders?
“Ja en...