Traditiegetrouw komt Zalando in maart met cijfers over het afgelopen boekjaar en een vooruitblik op de toekomst. Wat valt dit jaar op? Een overzicht in vier hoofdpunten. 


Loyaliteit is de basis

Bij Zalando gaat het veel over de grote getallen. Om er een paar uit te pikken: de omzet bedroeg afgelopen boekjaar ruim 10,3 miljard euro, een groei van bijna dertig procent. Het bruto handelsvolume (GMV), waarin ook de omzet van verkooppartners op het platform zit opgesloten, groeide nog harder tot 14,3 miljard euro (+34%). Zalando bedient ruim 48 miljoen actieve klanten (+25%) die samen 252 miljoen bestellingen plaatsen (+36%).


Het zijn belangrijke getallen op weg naar het uiteindelijke doel om tien procent van de Europese modemarkt in handen te krijgen. Nu is dat zo’n drie procent. Maar volgens co-ceo David Schneider is het creëren van meer loyale klanten daarbij minstens zo belangrijk. “Zestig procent van het GMV komt van klanten die minimaal vijfhonderd euro per jaar besteden.”


Om die loyaliteit verder aan te jagen rolt Zalando loyaliteitsprogramma Zalando Plus zo...