RetailTrends belt iedere week met een expert over een opvallende actuele ontwikkeling. Deze keer: Heleen Buldeo Rai, onderzoeker en auteur van ‘Duurzaam online shoppen: Praktijkgids voor e-commerce van morgen’, over een initiatief om misbruik van het retourrecht tegen te gaan.


Een broek of schoenen bestellen, die een avondje dragen en vervolgens weer terugsturen. Het is webshops, die dikwijls kampen met veel retouren, een doorn in het oog. Daarom komt er een proef met een retourvignet.


Als een klant zo'n sticker of label verwijdert, dan is zomaar terugsturen er niet meer bij. Zo verandert de sticker van kleur en kan het label niet opnieuw worden vastgemaakt. Retourneren kan dan nog wel, maar de klant krijgt dan niet meer het volledige aankoopbedrag terug.
 

Is zo’n retourvignet een effectief middel?

“Ik denk dat het een effectief middel kan zijn. Al is het niet extreem nieuw; we hebben het ook gezien bij onder meer Zalando. Het is wel slechts een deel van het retourprobleem dat je oplost. Het fenomeen wardrobing, waarbij mensen een product bestellen met de intentie om het te...