Webwinkels in actie tegen misbruik retouren

Webwinkels in actie tegen misbruik retouren

Verschillende webshops starten komende maand met een proef om misbruik van het retourrecht tegen te gaan. Het bevestigen van een retourvignet moet voorkomen dat gebruikte producten worden teruggestuurd.

Online retailers zien volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org regelmatig dat consumenten iets voor eenmalig gebruik kopen en vervolgens weer terugsturen. Met name bij luxere artikelen komt dat voor. De stickers moeten dat tegengaan: als de sticker of het label verwijderd is, leidt dit direct tot een waardevermindering. “Het is namelijk niet nodig voor het passen of beoordelen om de sticker of het label te verwijderen”, aldus directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org.

Consumenten kunnen een product waar ze de retoursticker van af halen nog steeds terugsturen binnen de retourtermijn, maar krijgen dan niet het volledige aankoopbedrag terug. Het doel van de pilot is dat consumenten bewuster omgaan met hun online aankopen, misbruik van het herroepingsrecht tegen wordt gegaan en dat het aantal retouren wordt teruggedrongen.

Retouren zijn een grote bron van zorg voor webwinkels. Door de hoge logistieke kosten drukken ze zwaar op de winstgevendheid. Bovendien zijn veel teruggestuurde artikelen onverkoopbaar.

(Reacties zijn uiteraard welkom, maar uw reactie dient wel over het onderwerp uit het artikel te gaan: een proef om misbruik van het retourrecht tegen te gaan. Reacties die niets of weinig met het onderwerp te maken hebben, worden verwijderd.)

Reacties 10


Mylène-Jacqueline van den Boogaart 28 mrt, 10:32

Het zal tijd worden! Vooral via Bol.com als verkoper ben ik zo vaak benadeeld door consumenten! Een voorbeeld: Klant koopt 6 Bamboe kussens á € 29,95. Mag deze een maand later retour sturen. Doet dit dan ook vol vlekken met menselijke secretie,..........
Na contact op te hebben genomen met Bol.com zakelijk verkopen kreeg ik gewoon te horen dat ik de retour van klant maar goed diende te keuren. Klant heeft immers recht op het retour sturen binnen 1 maand. Op mijn reactie dat ik deze kussens nooit meer kon verkopen, ook niet via een ander kanaal, werd gewoon gereageerd door Bol.com met de opmerking: het is part of the deal van het online verkopen,.............niet te geloven!


Martine van Dijk 28 mrt, 11:03

Stuntprijzen, gratis bezorgd, gratis retour, binnen 100 dagen retour.. Hoe maken we de gewone retail kapot..


Richard Bull 28 mrt, 11:08

Dit is onder andere een reden waarom wij als lokaal bedrijf NIET op het platform van Bol.com willen opereren.


Leonard Van Liere 28 mrt, 12:30

Bol heeft hier voor velen grote stappen gezet. Menig nieuwe ondernemer profiteert daar volop van. Nee, Bol.com hoeft niet uw problemen op te lossen. Daar bent u zelf ondernemer voor. Dat kussen voorbeeld is daar een goed voorbeeld van. U geeft een maand recht van retour en u moet het probleem van misbruik van dit recht zelf oplossen. U lift op de naam van Bol mee, slim maar het blijft gewoon ondernemen.


John A 28 mrt, 13:28

Mag dit überhaupt volgens de wet? De wet gaat boven onderling gemaakte afspraken.


Leonard Van Liere 28 mrt, 14:55

Klopt als je afspraken niet aan de wet voldoen. Bijvoorbeeld afspreken dat je minder dan het minimum loon betaald. Een afspraak van 30 dagen zicht en recht van retour, daar is niets mis mee, eenzijdig er op terugkomen is wel foute boel. Trouwens Bol staat hier helemaal buiten. Platform!


Piet den Dekker 28 mrt, 15:00

@Leonard, Das niet helemaal waar bol.com verplicht dit aan zijn ondernemers. Anders niet verkopen op Bol


Chanthal de la Haye 29 mrt, 07:45

Hierom hebben wij als met de webshop al geen "gratis" retourneren aangeboden, zodat mensen wat bewuster een keuze maken en niet maar raak bestellen. Hierdoor hebben we eigenlijk zelden last van dit soort gekkigheid en ook niet het eenmalig dragen. Maar van collega's in andere branches hoor ik de gekste verhalen. En ik zie op sociale media ook wel eens gesprekken voorbij komen waarbij de een de ander aanspoort om inderdaad even te bestellen om het een dagje te gebruiken. Dat geldt zelfs voor ondernemers die dan een dure kast bijvoorbeeld bestellen om daar een dag lang een fotoshoot voor hun artikelen in te houden om vervolgens weer terug te sturen met een flutreden. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je iets van een webshop/winkel gaat lenen voor een dagje. Ga een beetje met respect met elkaar om. Niemand krijgt zijn/haar handel gratis en we zitten allemaal met kosten.


Hugo Vis 29 mrt, 09:19

Gratis verzending, gratis retour en 100 dagen retourrecht? Dan moet je ook niet opkijken van 70% retouren en een negatief resultaat.


ikke weet het 29 mrt, 10:12

Eigenlijk moet het verboden worden gratis retouren, en dan ook nog eens de verzendkosten terug krijgen.
Wanneer je in een fysieke winkel iets loopt en ruilt/ terugbrengt, krijg je de reiskosten en parkeerkosten ook niet terugbetaald, niet meer dan logisch.
En omdat het zo makkelijk gaat bestellen mensen maar raak, en kijken ze wel of en wat ze houden.
Betekend wel dat de betreffende winkel deze artikelen in die periode niet kan verkopen, en dat de klant die heet wel wil hebben mis grijpt en naar een ander artikel en /of websgop gaat.

Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!